Strategiaviestinnän nykytila ja haasteet organisaatiossa
Kurkela, Elisa (2011)
Kurkela, Elisa
Lahden ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120216905
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää yritys X:n strategian ja strategiaviestinnän merkitystä yritykselle ja sen henkilöstölle. Tavoitteena on saada henkilöstö pohtimaan osuuttaan organisaation strategiaviestinnän toteutumisessa. Tutkimusongelmana selvitetään, miten strategiaa viestitään ja miten henkilöstö kokee sen. Lisäksi käsitellään strategiaviestinnän tärkeyttä, sen saavutettavuutta sekä siihen liittyviä haasteita.
Teoriaosuudessa selvitetään organisaation strategiaa, viestintää, strategiaviestinnän kehittymistä ja toteutumista sekä viestinnästä tulevia haasteita. Tietolähteinä on käytetty kirjallisuutta sekä Internet-lähteitä. Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen. Aineisto tutkimukseen on kerätty yrityksen vuosikertomuksesta sekä työntekijöiden (n=7) haas-tatteluista. Haastattelut toteutetaan teemahaastatteluina ja henkilöitä haastatellaan yksilöllisesti. Haastattelujen kohteena on seitsemän henkilöä, jotka työskentelevät yrityksen eri toimipaikoissa.
Tutkimuksesta ilmenee, että strategiaviestintä toteutuu yrityksessä kohtalaisesti. Haastateltavien vastauksista on mahdollista päätellä, että viestin sisältö jää ulkopuolelle varsinaisesta liiketoiminnasta ja jokapäiväisestä työnteosta. Suurin osa henkilöstöstä kokee, että strategiaan liittyvää viestintää on organisaatiossa tarpeeksi, mutta sen toivotaan näkyvän enemmän arkipäivän työnteossa. Tuloksissa on havaittavissa ristiriitaa. Voidaan kuitenkin todeta haastateltavien olevan tyytyväisiä organisaation tapaan viestiä strategiaa henkilöstölle.
Teoriaosuudessa selvitetään organisaation strategiaa, viestintää, strategiaviestinnän kehittymistä ja toteutumista sekä viestinnästä tulevia haasteita. Tietolähteinä on käytetty kirjallisuutta sekä Internet-lähteitä. Tutkimus on laadullinen eli kvalitatiivinen. Aineisto tutkimukseen on kerätty yrityksen vuosikertomuksesta sekä työntekijöiden (n=7) haas-tatteluista. Haastattelut toteutetaan teemahaastatteluina ja henkilöitä haastatellaan yksilöllisesti. Haastattelujen kohteena on seitsemän henkilöä, jotka työskentelevät yrityksen eri toimipaikoissa.
Tutkimuksesta ilmenee, että strategiaviestintä toteutuu yrityksessä kohtalaisesti. Haastateltavien vastauksista on mahdollista päätellä, että viestin sisältö jää ulkopuolelle varsinaisesta liiketoiminnasta ja jokapäiväisestä työnteosta. Suurin osa henkilöstöstä kokee, että strategiaan liittyvää viestintää on organisaatiossa tarpeeksi, mutta sen toivotaan näkyvän enemmän arkipäivän työnteossa. Tuloksissa on havaittavissa ristiriitaa. Voidaan kuitenkin todeta haastateltavien olevan tyytyväisiä organisaation tapaan viestiä strategiaa henkilöstölle.