Yhteisöllisen työtilan asiakaskokemuksen kehittäminen
Hannikainen, Terhi (2020)
Hannikainen, Terhi
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102072016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102072016
Tiivistelmä
Tutkimuksessa käsiteltiin työn tekemisen murroksen vaikutusta yhteisöllisten coworking-tilojen käyttötapoihin. Tutkimuksen kohteena oli Hyvinkäällä kauppakeskus Willassa sijaitseva ilmainen yhteisöllinen Kimppakonttori työtila sekä kyseisen tilan käyttäjät. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää asiakaskokemusta tutkimalla, miten työtila vastaa monipaikkaista työtä tekevien tila- ja palvelutarpeisiin.
Ymmärrystä yhteisöllisen työtilan viitekehyksestä rakennettiin toimintaympäristön teoreettisen tausta selvittämisellä sekä benchmarking-analyysillä. Benchmarking suoritettiin havainnoimalla kauppakeskus Kaaren etätyötila Konttorin käyttäjiä ja tilaa. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin mobiilia ja monipaikkaista työtä, työympäristön monia ulottuvuuksia, kauppakeskusta työympäristönä, coworking-tilojen ominaispiirteitä sekä palvelumuotoiluprosessia.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena palvelumuotoilun menetelmiä käyttäen. Tiedonhankintamenetelminä käytettiin havainnointia, kyselylomaketta sekä eksploratiivista eläytymistehtävää. Tutkimuksella saatiin kuvailevaa tietoa asiakaskokemuksen tilasta, käyttäjistä sekä heidän motiiveistaan käyttää tilaa. Tulosten pohjalta toimeksiantajalle esitettiin NPS-luku, käyttäjäprofiilit, SWOT-analyysi tilan asiakaskokemuksesta sekä kuvailevaa tietoa käyttäjien työtilaa kohtaan liittyvistä haaveista.
Tilaa käyttävät erilaisissa työasemissa työskentelevät ihmiset ja opiskelijat. Tila vastaa joustavasti käyttäjien tarpeisiin. Käyttäjien tila- ja palvelutarpeisiin liittyvät toive- ja haavekuvat mukailivat vallitsevia työympäristöjen suunnittelutrendejä, oissa keskiössä ovat hyvinvointilähtöinen työtilojen suunnittelu ja luontoelementtien käyttäminen. Tiloilta toivotaan muuntojoustavuutta ja että ne ovat toimintaperusteisesti suunniteltuja.
Ymmärrystä yhteisöllisen työtilan viitekehyksestä rakennettiin toimintaympäristön teoreettisen tausta selvittämisellä sekä benchmarking-analyysillä. Benchmarking suoritettiin havainnoimalla kauppakeskus Kaaren etätyötila Konttorin käyttäjiä ja tilaa. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin mobiilia ja monipaikkaista työtä, työympäristön monia ulottuvuuksia, kauppakeskusta työympäristönä, coworking-tilojen ominaispiirteitä sekä palvelumuotoiluprosessia.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena palvelumuotoilun menetelmiä käyttäen. Tiedonhankintamenetelminä käytettiin havainnointia, kyselylomaketta sekä eksploratiivista eläytymistehtävää. Tutkimuksella saatiin kuvailevaa tietoa asiakaskokemuksen tilasta, käyttäjistä sekä heidän motiiveistaan käyttää tilaa. Tulosten pohjalta toimeksiantajalle esitettiin NPS-luku, käyttäjäprofiilit, SWOT-analyysi tilan asiakaskokemuksesta sekä kuvailevaa tietoa käyttäjien työtilaa kohtaan liittyvistä haaveista.
Tilaa käyttävät erilaisissa työasemissa työskentelevät ihmiset ja opiskelijat. Tila vastaa joustavasti käyttäjien tarpeisiin. Käyttäjien tila- ja palvelutarpeisiin liittyvät toive- ja haavekuvat mukailivat vallitsevia työympäristöjen suunnittelutrendejä, oissa keskiössä ovat hyvinvointilähtöinen työtilojen suunnittelu ja luontoelementtien käyttäminen. Tiloilta toivotaan muuntojoustavuutta ja että ne ovat toimintaperusteisesti suunniteltuja.