Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Prosessikuvaus palvelumallista palvelumuotoilun menetelmin

Määttä, Iida-Mari (2011)

 
Avaa tiedosto
Maatta_Iida.pdf.pdf (944.8Kt)
Lataukset: 


Määttä, Iida-Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121418422
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on laatia kuvaus auton huolenpitopalveluja tarjoavan Case Yritys Oy:n uudesta palvelumallista palvelumuotoilun menetelmillä. Opinnäytetyön tavoitteena on laatia kuvaus Business Park -ympäristöön soveltuvasta Desk -palvelumallista, josta ilmenee palvelun idea, sisältö ja palveluprosessi alkaen auton huolenpitosopimuksen allekirjoittamisesta päättyen palvelusta laskuttamiseen. Kehittämistyön tavoitteena on vastata kysymyksiin: ”Millainen on Desk -palvelumalli?” ja ”Miten palvelumalli laaditaan palvelumuotoilun menetelmillä?”.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys tukee työn toiminnallisen osuuden toteutusta. Case Yritys Oy:n toimintaympäristökuvaus avaa lukijalle auton huolenpitopalvelun sisältöä ja yrityksen nykytilannetta. Palvelumallin kuvauksen laatimista lähestytään ajattelemalla palvelumallia tuotteena, joka rakentuu palveluympäristöstä sekä asiakkaan ja palvelun tuottajan toiminnoista.

Kehittämistehtävä on toteutettu vaiheittain soveltaen Stefan Moritzin esittämää palvelumuotoilun prosessimallia: ymmärrä, pohdi, kehitä, seulo, selitä, toteuta. Ymmärrä-, pohdi- ja kehitä -vaiheissa palvelumallia on konkretisoitu palvelumuotoilun kehittämismenetelmillä, kuten sidosryhmäkuvaus, dokumenttianalyysi, persoonakortti, blueprint ja palvelunäytteet.

Palvelumuotoilun menetelmillä laadittu Desk -palvelumalli on havainnollinen kuvaus auton huolenpitopalveluprosessista. Desk -palvelupiste toimii asiakkaan ja eri palveluntarjoajien välissä huolehtien asiakkaan auton tarvitsemista huoltotoimenpiteistä. Kehittämistyön tuloksena syntynyttä palvelumallin kuvausta ja sen sisältämiä konkreettisia osia voidaan hyödyntää esimerkiksi yrityksen työntekijöiden koulutuksessa Desk -palvelupisteen asiakaspalvelijan tai logistiikkatyöntekijän tehtävään.


Asiasanat Palvelumalli, palvelumuotoilu, palveluprosessi
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste