Perehdytyskansio Iin hoiva ja palveluasuntojen uusille työntekijöille
Turpeinen, Hillevi; Sassi, Katja (2011)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Turpeinen, Hillevi
Sassi, Katja
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518507
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
KEMI-TORNION AMMATTOKORKEAKOULU
Sosiaali- terveysalan koulutusyksikkö
Hoitotyön koulutusohjelma
Sairaanhoitaja AMK
HILLEVI TURPEINEN JA KATJA SASSI
PEREHDYTYSKANSIO IIN HOIVA JA PALVELUASUNTOJEN UUSILLE TYÖNTEKIJÖILLE
Opinnäytetyö 36 sivua ja 4 liitettä sekä perehdytyskansio 56 sivua
Ohjaajat Anja Mikkola ja Elli Peteri
30.11.2011
____________________________________________________________
Asiasanat: Perehdyttäminen, hoivapalvelut, asumispalvelut, käsihygienia
Henkilöstön kehittämiseen kuuluvat tärkeinä asioina perehdytys ja perehdyttäminen. Näillä parannetaan työnlaatua, lisätään henkilöstön osaamista, vähennetään työtapatur-mia ja poissaoloja sekä tuetaan työssä jaksamista. Perehdytyskansion osuus on tärkeä Iin hoiva ja palveluasuntojen perehdytyskokonaisuutta. Hyvä perehdytyskansio auttaa perehdytyksen suunnittelussa ja samalla se auttaa perehdyttämään uuden työntekijän. Uusien työntekijöiden, sijaisten ja opiskelijoiden perehdytys on olennainen osa työn laatua ja työn osaamista. Perehdytyksen pohjalta työntekijä osaa toimia yksikössä koko-naisvaltaisesti. Iin hoiva ja palveluasunnot kuuluvat Oulunkaaren sosiaali- ja terveys-palveluihin.
Projektin tarkoituksena oli tuottaa perehdytyskansio Iin hoiva ja palveluasunnon uusille työntekijöille. Kansio toimii apuvälineenä niin perehdyttäjälle kuin uudelle työntekijälle. Projektin tavoitteena on auttaa uusia työntekijöitä tutustumaan Iin hoiva ja palvelu-asuntojen periaatteisiin, käytäntöihin, tavoitteisiin, työympäristöön ja yhteistyökumppa-neihin sekä turvallisuutta koskeviin sääntöihin ja lomakkeisiin. Perehdytyskansio palve-lee myös opiskelijoita, sijaisia ja nykyisiä työntekijöitä.
Henkilökohtaisena tarkoituksena oli oppia resurssien sovittaminen aikatauluun sekä oppia antamaan ja vastaanottamaan rakentavaa palautetta. Tavoitteena oli oppia projek-tityöskentelyä ja lisätä omaa tietoutta perehdyttämisen merkityksestä niin, että osaamme perehdyttää uuden työntekijän selkeästi, kattavasti ja tarkoituksenmukaisesti. Projekti-työn myötä tavoitteeksi muodostui myös oman ammattitaidon kehittäminen ja ylläpitä-minen. Työmenetelminä käytettiin kirjallisuutta, Internetiä sekä suullisia haastatteluita ja jatkuvaa palautetta.
Projektityön tuloksena syntyi perehdytyskansio Iin hoiva ja palveluasunnon uusille työntekijöille. Perehdytyskansiosta tehtiin helppo- ja miellyttävälukuinen sekä tarvetta kattava, sähköisessä muodossa oleva perehdytyskansio, jota on helppo tulevaisuudessa päivittää. Projekti toteutettiin yhteistyössä Iin hoiva- ja palveluasuntojen ja Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun kanssa. Projekti koostuu projektiraportista ja perehdy-tyskansiosta. Projektin tuotos toimii työvälineenä perehdyttäjällä ja samalla se toimii perehtyjän apuvälineenä. Projekti alkoi helmikuussa 2011 ja päättyi joulukuussa 2011.
KEMI-TORNION AMMATTOKORKEAKOULU
Sosiaali- terveysalan koulutusyksikkö
Hoitotyön koulutusohjelma
Sairaanhoitaja AMK
HILLEVI TURPEINEN JA KATJA SASSI
PEREHDYTYSKANSIO IIN HOIVA JA PALVELUASUNTOJEN UUSILLE TYÖNTEKIJÖILLE
Opinnäytetyö 36 sivua ja 4 liitettä sekä perehdytyskansio 56 sivua
Ohjaajat Anja Mikkola ja Elli Peteri
30.11.2011
____________________________________________________________
Asiasanat: Perehdyttäminen, hoivapalvelut, asumispalvelut, käsihygienia
Henkilöstön kehittämiseen kuuluvat tärkeinä asioina perehdytys ja perehdyttäminen. Näillä parannetaan työnlaatua, lisätään henkilöstön osaamista, vähennetään työtapatur-mia ja poissaoloja sekä tuetaan työssä jaksamista. Perehdytyskansion osuus on tärkeä Iin hoiva ja palveluasuntojen perehdytyskokonaisuutta. Hyvä perehdytyskansio auttaa perehdytyksen suunnittelussa ja samalla se auttaa perehdyttämään uuden työntekijän. Uusien työntekijöiden, sijaisten ja opiskelijoiden perehdytys on olennainen osa työn laatua ja työn osaamista. Perehdytyksen pohjalta työntekijä osaa toimia yksikössä koko-naisvaltaisesti. Iin hoiva ja palveluasunnot kuuluvat Oulunkaaren sosiaali- ja terveys-palveluihin.
Projektin tarkoituksena oli tuottaa perehdytyskansio Iin hoiva ja palveluasunnon uusille työntekijöille. Kansio toimii apuvälineenä niin perehdyttäjälle kuin uudelle työntekijälle. Projektin tavoitteena on auttaa uusia työntekijöitä tutustumaan Iin hoiva ja palvelu-asuntojen periaatteisiin, käytäntöihin, tavoitteisiin, työympäristöön ja yhteistyökumppa-neihin sekä turvallisuutta koskeviin sääntöihin ja lomakkeisiin. Perehdytyskansio palve-lee myös opiskelijoita, sijaisia ja nykyisiä työntekijöitä.
Henkilökohtaisena tarkoituksena oli oppia resurssien sovittaminen aikatauluun sekä oppia antamaan ja vastaanottamaan rakentavaa palautetta. Tavoitteena oli oppia projek-tityöskentelyä ja lisätä omaa tietoutta perehdyttämisen merkityksestä niin, että osaamme perehdyttää uuden työntekijän selkeästi, kattavasti ja tarkoituksenmukaisesti. Projekti-työn myötä tavoitteeksi muodostui myös oman ammattitaidon kehittäminen ja ylläpitä-minen. Työmenetelminä käytettiin kirjallisuutta, Internetiä sekä suullisia haastatteluita ja jatkuvaa palautetta.
Projektityön tuloksena syntyi perehdytyskansio Iin hoiva ja palveluasunnon uusille työntekijöille. Perehdytyskansiosta tehtiin helppo- ja miellyttävälukuinen sekä tarvetta kattava, sähköisessä muodossa oleva perehdytyskansio, jota on helppo tulevaisuudessa päivittää. Projekti toteutettiin yhteistyössä Iin hoiva- ja palveluasuntojen ja Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun kanssa. Projekti koostuu projektiraportista ja perehdy-tyskansiosta. Projektin tuotos toimii työvälineenä perehdyttäjällä ja samalla se toimii perehtyjän apuvälineenä. Projekti alkoi helmikuussa 2011 ja päättyi joulukuussa 2011.