Sosiaalisen median hyödyntäminen opiskelijarekrytoinnissa : Hämeen ammattikorkeakoulu
Korpivaara, Iina (2011)
Korpivaara, Iina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318283
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Kanta-Hämeen ja Pirkanmaan maakunnissa toimiva Hämeen ammattikorkeakoulu. Hämeen ammattikorkeakoulu on ollut edelläkävijä digitaalisen markkinointiviestinnän ja etenkin sosiaalisen median hyödyntäjänä. Organisaatio pyrkii säilyttämään edelläkävijän asemansa ja haluaa siksi selvittää, mitä sosiaalisen median kanavia kohderyhmän edustajat käyttävät ja millä tavoin. Työn tavoitteena on laatia Hämeen ammattikorkeakoululle konkreettisesti hyödynnettäviä suosituksia koskien sosiaalisen median käyttöä uusien opiskelijoiden rekrytoinnissa. Työssä kartoitetaan Suomessa käytettyjä sosiaalisen median kanavia ja palveluja sekä niiden soveltuvuutta opiskelijarekrytoinnin tueksi.
Opinnäytetyön teoriapohjan muodostavat digitaalinen markkinointiviestintä ja henkilöstörekrytointi. Teorian tukena hyödynnettiin pääasiassa alan kirjallisuutta ja verkkoaineistoja. Tutkimusmenetelmänä käytettiin verkkopohjaista kyselytutkimusta, joka lähetettiin suomalaisista lukio-opiskelijoista koostuvalle otannalle. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin, mitä sosiaalisen median kanavia Hämeen ammattikorkeakoulun kohderyhmän edustajat käyttävät ja hyödynnetäänkö näitä kanavia jatkokoulutuspaikkojen etsinnässä. Pohdinnassa, suosituksissa ja johtopäätöksissä on vahvassa asemassa myös kirjoittajan oma osaaminen ja tietämys käsitellyistä aiheista.
Tutkimuksen avulla saatiin selville, ettei sosiaalista mediaa hyödynnetä jatkokoulutuspaikkojen etsinnässä. Sosiaalisen median kanavilla nähdyt mainokset ja oppilaitoksien ryhmäsivut kuitenkin koettiin hyödyllisiksi. Suosituksissa ja johtopäätöksissä korostetaan sosiaalisen median merkitystä opiskelijarekrytoinnin ja näkyvyyden lisäämisen tukena. Työssä annetaan suosituksia siitä, miten Hämeen ammattikorkeakoulu voi markkinoinnissaan hyödyntää esimerkiksi opiskelijoiden ylläpitämää blogia sekä Facebook-sivustoa.
Opinnäytetyön teoriapohjan muodostavat digitaalinen markkinointiviestintä ja henkilöstörekrytointi. Teorian tukena hyödynnettiin pääasiassa alan kirjallisuutta ja verkkoaineistoja. Tutkimusmenetelmänä käytettiin verkkopohjaista kyselytutkimusta, joka lähetettiin suomalaisista lukio-opiskelijoista koostuvalle otannalle. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin, mitä sosiaalisen median kanavia Hämeen ammattikorkeakoulun kohderyhmän edustajat käyttävät ja hyödynnetäänkö näitä kanavia jatkokoulutuspaikkojen etsinnässä. Pohdinnassa, suosituksissa ja johtopäätöksissä on vahvassa asemassa myös kirjoittajan oma osaaminen ja tietämys käsitellyistä aiheista.
Tutkimuksen avulla saatiin selville, ettei sosiaalista mediaa hyödynnetä jatkokoulutuspaikkojen etsinnässä. Sosiaalisen median kanavilla nähdyt mainokset ja oppilaitoksien ryhmäsivut kuitenkin koettiin hyödyllisiksi. Suosituksissa ja johtopäätöksissä korostetaan sosiaalisen median merkitystä opiskelijarekrytoinnin ja näkyvyyden lisäämisen tukena. Työssä annetaan suosituksia siitä, miten Hämeen ammattikorkeakoulu voi markkinoinnissaan hyödyntää esimerkiksi opiskelijoiden ylläpitämää blogia sekä Facebook-sivustoa.