Pythonin käyttö peliohjelmoinnissa
Ojala, Juha-Matti (2011)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120917810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120917810
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli tutkia, kuinka Python-ohjelmointikieltä käyttämällä voidaan kehittää OpenGL-piirtoa hyödyntävä tietokonepeli. Tarkoituksena ei ollut paneutua peliohjelmoinnin syvällisimpiin ongelmiin.
Sovelluskehitys toteutettiin Python-ohjelmointikielellä. Käytettyjä laajennuksia olivat pygame ja PyOpenGL. Työ rajattiin työkalujen esittelyyn ja lopputuotokseen. Työkalujen esittely rajattiin pythonin, pygamen ja PyOpenGL:n esittelyihin. Lopputuotoksen esittely jaettiin suunnittelu- ja toteutusvaiheisiin.
Tuloksena syntyi OpenGL-piirtoa käyttävän tietokonepelin prototyyppi. Johtopäätös oli, että Pythonin nopeus on riittävää peliohjelmointiin, mutta alemman tason ohjelmakoodia vaaditaan alustariippumattomuuden takaamiseksi.
Sovelluskehitys toteutettiin Python-ohjelmointikielellä. Käytettyjä laajennuksia olivat pygame ja PyOpenGL. Työ rajattiin työkalujen esittelyyn ja lopputuotokseen. Työkalujen esittely rajattiin pythonin, pygamen ja PyOpenGL:n esittelyihin. Lopputuotoksen esittely jaettiin suunnittelu- ja toteutusvaiheisiin.
Tuloksena syntyi OpenGL-piirtoa käyttävän tietokonepelin prototyyppi. Johtopäätös oli, että Pythonin nopeus on riittävää peliohjelmointiin, mutta alemman tason ohjelmakoodia vaaditaan alustariippumattomuuden takaamiseksi.