Ryhmäytyminen sosiaalisessa mediassa
Huhta, Marko (2011)
Huhta, Marko
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122018972
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122018972
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Huhta, Marko, 2011. Ryhmäytyminen sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Sivuja 52.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten sosiaalisessa mediassa toimivat yhteisöt ryhmäytyvät. Työssä tarkasteltiin kahta sosiaalisessa mediassa toiminutta ryhmää, joita lopuksi vertailtiin keskenään. Tutkimuksen asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi työssä selvitettiin vastauksia kolmeen tukikysymykseen. Kysymykset käsittelivät ihmisten rooleja sosiaalisen median ryhmissä, yhteisöllisyyden näkymistä sosiaalisen median ryhmissä ja sitä mikä on aktiivisen ja passiivisen ryhmän ero sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksesta huomataan vertailuryhmien eroavan selvästi toisistaan. Ryhmien vuorovaikutuksessa, tavoitteen asettelussa, kehittymisessä ja yhteisöllisyydessä on nähtävissä suurimmat erot ryhmien välillä. Samanlaisia asioita ryhmien välillä ovat roolijako ryhmässä ja ylläpitäjien roolin pienentyminen ryhmän kehittyessä eteenpäin.
Vertailuryhmistä havaittiin kuusi erilaista roolia: aloitteentekijä, rohkaisija, jännityksenlaukaisija, täsmentäjä, tietojenetsijä ja järjestelijä. Yhteisöllisyyden tunnetta oli nähtävissä Katkaise kravattisi - ryhmän kehitysvaiheissa, kun taas Tiimiyrittäjyyden vallankumous - ryhmässä tällaista ei näkynyt missään vaiheessa. Aktiiviselta ja toimivalta ryhmältä odotetaan tutkimuksen perusteella selkeää johtajaa, tavoitetta, runsaasti vuorovaikutusta, toimintaa ja kyllin suurta joukkoa eteenpäin vieviä rooleja edustavia jäseniä.
Asiasanat: Sosiaalinen media, ryhmäytyminen, yhteisöllisyys
Huhta, Marko, 2011. Ryhmäytyminen sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Sivuja 52.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten sosiaalisessa mediassa toimivat yhteisöt ryhmäytyvät. Työssä tarkasteltiin kahta sosiaalisessa mediassa toiminutta ryhmää, joita lopuksi vertailtiin keskenään. Tutkimuksen asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi työssä selvitettiin vastauksia kolmeen tukikysymykseen. Kysymykset käsittelivät ihmisten rooleja sosiaalisen median ryhmissä, yhteisöllisyyden näkymistä sosiaalisen median ryhmissä ja sitä mikä on aktiivisen ja passiivisen ryhmän ero sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksesta huomataan vertailuryhmien eroavan selvästi toisistaan. Ryhmien vuorovaikutuksessa, tavoitteen asettelussa, kehittymisessä ja yhteisöllisyydessä on nähtävissä suurimmat erot ryhmien välillä. Samanlaisia asioita ryhmien välillä ovat roolijako ryhmässä ja ylläpitäjien roolin pienentyminen ryhmän kehittyessä eteenpäin.
Vertailuryhmistä havaittiin kuusi erilaista roolia: aloitteentekijä, rohkaisija, jännityksenlaukaisija, täsmentäjä, tietojenetsijä ja järjestelijä. Yhteisöllisyyden tunnetta oli nähtävissä Katkaise kravattisi - ryhmän kehitysvaiheissa, kun taas Tiimiyrittäjyyden vallankumous - ryhmässä tällaista ei näkynyt missään vaiheessa. Aktiiviselta ja toimivalta ryhmältä odotetaan tutkimuksen perusteella selkeää johtajaa, tavoitetta, runsaasti vuorovaikutusta, toimintaa ja kyllin suurta joukkoa eteenpäin vieviä rooleja edustavia jäseniä.
Asiasanat: Sosiaalinen media, ryhmäytyminen, yhteisöllisyys