LASTEN OHJATTU RYHMÄTOIMINTA JA SEN KEHITTÄMINEN KOKKOLAN ISOJÄRVEN PERHETOIMINTAKESKUKSESSA
Tynkkinen, Noora; Hohenthal, Maria (2011)
Tynkkinen, Noora
Hohenthal, Maria
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121718746
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121718746
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on projektiopinnäytetyö, joka tarjoutui Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun hyvinvoinnin ja kulttuurin yksikön kautta. Sen aiheena on Kokkolan Koivuhaan Isojärven perhetoimintakeskuksessa toimivan äiti-lapsikerhon organisaation sekä toiminnan kehittäminen. Äiti-lapsikerho on tarkoitettu syrjäytymisen uhan alla eläville äideille ja heidän alle kouluikäisille lapsilleen. Tehtävänä oli tuoda kerhoon uusia toimintamalleja sekä ryhmään että organisaatioon, jotta toiminnasta tulisi tavoitteellisempaa, suunnitelmallisempaa ja toimivampaa. Yhtenä osana oli myös mahdollisten yhteistyötahojen kartoittaminen. Asiakastasolla tavoitteena oli vahvistaa äidin ja lapsen välistä vuorovaikutusta sekä kehittää lasten sosiaalisia taitoja, ja heille pidettiin kuusi interventiota, joiden tietoperustana vaikutti sosiaalipedagogiikka. Näistä interventioista neljä olivat lasten ja äitien yhteisiä.
Toiminnallinen osuus käynnistyi helmikuussa 2011, jolloin interventiot aloitettiin. Jokaisesta interventiosta kerättiin palaute sekä äideiltä että lapsilta. Palautteen mukaan äidit sekä lapset pitivät interventioista ja kokivat ne hyväksi. Havaintojen mukaan lapset olivat sopeutuvaisempia ryhmätoimintaan ja rohkaistuivat interventioiden edetessä, sekä saivat uusia kokemuksia. Äitien ja lasten vuorovaikutus oli interventiotilanteissa rauhallisempaa, keskittyneempää ja tiiviimpää kuin arkitilanteissa. Näillä interventioilla oli tarkoitus antaa malleja kerhon päävetäjille, jotta toiminta olisi kannattavampaa ja tehokkaampaa.
Samaan aikaan selvitettiin organisaation nykytilannetta tekemällä SWOT-analyysi kerhon päävetäjille ja tapaamalla organisaation eri tahoja. Pyrkimyksenä oli kartoittaa mahdollisia yhteistyötahoja, koska äiti-lapsikerhon resurssit pienenivät koko ajan. Koolle kutsuttiin Kokkolan alueelta muun muassa yhdistyksiä sekä yksityishenkilöitä, joilla olisi kiinnostusta toimintaan. Yhteistyöpalaveriin saapuneilla henkilöillä oli kiinnostusta asiaan, mutta ei sillä hetkellä resursseja toimintaan liittymiseen. Tietoutta ryhmästä ja yhteistyötahon tarpeesta saatiin kuitenkin levitettyä, sekä saatiin myös varmuus siitä, että kiinnostusta on. Projektin jälkeen vastuu jatkotoimenpiteistä jätettiin ryhmän päävetäjille, jotta he jatkavat organisaation kehittämistä kohti tavoitteellisempaa toimintaa.
Toiminnallinen osuus käynnistyi helmikuussa 2011, jolloin interventiot aloitettiin. Jokaisesta interventiosta kerättiin palaute sekä äideiltä että lapsilta. Palautteen mukaan äidit sekä lapset pitivät interventioista ja kokivat ne hyväksi. Havaintojen mukaan lapset olivat sopeutuvaisempia ryhmätoimintaan ja rohkaistuivat interventioiden edetessä, sekä saivat uusia kokemuksia. Äitien ja lasten vuorovaikutus oli interventiotilanteissa rauhallisempaa, keskittyneempää ja tiiviimpää kuin arkitilanteissa. Näillä interventioilla oli tarkoitus antaa malleja kerhon päävetäjille, jotta toiminta olisi kannattavampaa ja tehokkaampaa.
Samaan aikaan selvitettiin organisaation nykytilannetta tekemällä SWOT-analyysi kerhon päävetäjille ja tapaamalla organisaation eri tahoja. Pyrkimyksenä oli kartoittaa mahdollisia yhteistyötahoja, koska äiti-lapsikerhon resurssit pienenivät koko ajan. Koolle kutsuttiin Kokkolan alueelta muun muassa yhdistyksiä sekä yksityishenkilöitä, joilla olisi kiinnostusta toimintaan. Yhteistyöpalaveriin saapuneilla henkilöillä oli kiinnostusta asiaan, mutta ei sillä hetkellä resursseja toimintaan liittymiseen. Tietoutta ryhmästä ja yhteistyötahon tarpeesta saatiin kuitenkin levitettyä, sekä saatiin myös varmuus siitä, että kiinnostusta on. Projektin jälkeen vastuu jatkotoimenpiteistä jätettiin ryhmän päävetäjille, jotta he jatkavat organisaation kehittämistä kohti tavoitteellisempaa toimintaa.