"Sai olla kahdestaan" : Vuorovaikutusleikkiryhmä osana lastensuojelulaitoksen omaohjaajatyöskentelyä
Koskinen, Maria (2011)
Koskinen, Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122619173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122619173
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää erään Pohjois-Savon alueella sijaitsevan lastensuojelulaitoksen henkilökunnan osaamista lisäämällä heidän tietoisuuttaan lapsen varhaisten kiintymyssuhteiden merkityksestä sekä niistä keinoista, joiden avulla omaohjaajasuhdetta huostaanotettuun lapseen voidaan tietoisesti kiintymyssuhdenäkökulman huomioiden rakentaa. Työn lähtökohtana oli kehityspsykologian kiintymyssuhdeteoria ja sen sovellusten hyödyntäminen osana omaohjaajatyöskentelyä.
Työ toteutettiin mainitussa lastensuojelulaitoksessa toiminnallisena opinnäytetyönä. Toiminnallinen osuus alkoi lastensuojelulaitoksen asukkaiden käyttäytymisen arvioinneilla. Arvioinnit toteutettiin yhteistyössä lastensuojelulaitoksen henkilökunnan kanssa käyttäen kahta eri menetelmää, joista toinen kartoitti lasten ja nuorten psykososiaalisia vahvuuksia ja vaikeuksia yleisellä tasolla, toinen taas keskittyi kiintymyssuhdevaurioihin liittyvän oireilun tunnistamiseen. Arviointeihin tukeutuen muodostettiin kaksi ryhmää, kummassakin kaksi nuorta omaohjaajineen, joille järjestettiin terapeuttista ryhmätoimintaa. Ryhmätoiminnan suunnittelussa hyödynnettiin soveltaen kiintymyssuhdekehitystä tukevan Theraplay-terapian työmenetelmiä ja ajatusmaailmaa.
Ryhmätoiminnasta kerättyjen palautteiden perusteella toiminta koettiin onnistuneeksi, ja se oli hyödyttänyt toimintaan osallistuneita nuoria sekä omaohjaajien työtä heidän kanssaan. Toiminnasta oli saatu toisaalta tietoa ja menetelmiä omaan työhön, toisaalta sen koettiin lähentäneen tai syventäneen omaohjaajasuhdetta. Niiden havaintojen perusteella, joita opinnäytetyön tekijällä oli mahdollisuus tehdä työskennellessään itse ohjaajana kyseisessä lastensuojelulaitoksessa, myös joitakin konkreettisia asioita oli siirtynyt ryhmätoiminnasta toimintaan osallistuneiden nuorten sekä heidän omaohjaajiensa väliseen arkeen.
Työ toteutettiin mainitussa lastensuojelulaitoksessa toiminnallisena opinnäytetyönä. Toiminnallinen osuus alkoi lastensuojelulaitoksen asukkaiden käyttäytymisen arvioinneilla. Arvioinnit toteutettiin yhteistyössä lastensuojelulaitoksen henkilökunnan kanssa käyttäen kahta eri menetelmää, joista toinen kartoitti lasten ja nuorten psykososiaalisia vahvuuksia ja vaikeuksia yleisellä tasolla, toinen taas keskittyi kiintymyssuhdevaurioihin liittyvän oireilun tunnistamiseen. Arviointeihin tukeutuen muodostettiin kaksi ryhmää, kummassakin kaksi nuorta omaohjaajineen, joille järjestettiin terapeuttista ryhmätoimintaa. Ryhmätoiminnan suunnittelussa hyödynnettiin soveltaen kiintymyssuhdekehitystä tukevan Theraplay-terapian työmenetelmiä ja ajatusmaailmaa.
Ryhmätoiminnasta kerättyjen palautteiden perusteella toiminta koettiin onnistuneeksi, ja se oli hyödyttänyt toimintaan osallistuneita nuoria sekä omaohjaajien työtä heidän kanssaan. Toiminnasta oli saatu toisaalta tietoa ja menetelmiä omaan työhön, toisaalta sen koettiin lähentäneen tai syventäneen omaohjaajasuhdetta. Niiden havaintojen perusteella, joita opinnäytetyön tekijällä oli mahdollisuus tehdä työskennellessään itse ohjaajana kyseisessä lastensuojelulaitoksessa, myös joitakin konkreettisia asioita oli siirtynyt ryhmätoiminnasta toimintaan osallistuneiden nuorten sekä heidän omaohjaajiensa väliseen arkeen.