Omaishoitajien näkemyksiä pitkäaikaissairaan ja vammaisen lapsen hoitopalvelusta
Eskola, Johanna (2012)
Eskola, Johanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201091105
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201091105
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia Mannerheimin Lastensuojeluliiton Varsinais-Suomen piirin ammatillisten perhepalveluiden pitkäaikaissairaan ja vammaisen lapsen hoitopalvelun käyttäjien tyytyväisyyttä ja palvelun kehittämistä. Jotta näitä asioita pystyttiin tutkimaan, piti saada perheiltä tietoon heidän nykytilanteensa ja kokemuksensa palvelusta. Tutkimus tehtiin vuonna 2011, huhtikuun ja marraskuun välisenä aikana.
Mannerheimin Lastensuojeluliitto tekee vuosittain asiakastyytyväisyyskyselyn palvelun laadun takaamiseksi. Edellisenä vuotena kyselyyn ei ollut vastannut kuin muutama palvelun käyttäjä. Tämän vuoksi asiakkaiden tyytyväisyyttä ja kehittämisideoita lähdettiin hakemaan uudella menetelmällä, joka osoittautui tutkimustulosten perusteella onnistuneeksi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastateltavat olivat omaishoitajia joiden lapset ovat pitkäaikaissairaita tai vammaisia. Teemahaastattelut äänitettiin, jonka jälkeen ne litteroitiin. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla litteroidut tekstit. Analysointivaiheessa tutkimustuloksia peilattiin teoriaan. Tutkimustuloksista kävi ilmi että omaishoitajat ovat tyytyväisiä palveluun. Palvelun käyttäjät kokivat työntekijät luotettaviksi. Omaishoitajilla oli pääsääntöisesti vain hyviä kokemuksia palvelusta. Pitkäaikaissairaan ja vammaisen lapsen hoitopalvelu koettiin hyväksi, jonka vuoksi kehittämisideoita ei paljon tullut ilmi. Pienillä muutoksilla Mannerheimin Lastensuojeluliiton Varsinais-Suomen piiri pystyy muuttamaan palveluaan asiakkaitaan paremmin palvelevaksi.
Mannerheimin Lastensuojeluliitto tekee vuosittain asiakastyytyväisyyskyselyn palvelun laadun takaamiseksi. Edellisenä vuotena kyselyyn ei ollut vastannut kuin muutama palvelun käyttäjä. Tämän vuoksi asiakkaiden tyytyväisyyttä ja kehittämisideoita lähdettiin hakemaan uudella menetelmällä, joka osoittautui tutkimustulosten perusteella onnistuneeksi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Haastateltavat olivat omaishoitajia joiden lapset ovat pitkäaikaissairaita tai vammaisia. Teemahaastattelut äänitettiin, jonka jälkeen ne litteroitiin. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla litteroidut tekstit. Analysointivaiheessa tutkimustuloksia peilattiin teoriaan. Tutkimustuloksista kävi ilmi että omaishoitajat ovat tyytyväisiä palveluun. Palvelun käyttäjät kokivat työntekijät luotettaviksi. Omaishoitajilla oli pääsääntöisesti vain hyviä kokemuksia palvelusta. Pitkäaikaissairaan ja vammaisen lapsen hoitopalvelu koettiin hyväksi, jonka vuoksi kehittämisideoita ei paljon tullut ilmi. Pienillä muutoksilla Mannerheimin Lastensuojeluliiton Varsinais-Suomen piiri pystyy muuttamaan palveluaan asiakkaitaan paremmin palvelevaksi.