Myynnin ja markkinoinnin opiskelijoiden odotukset työpaikan suhteen ja niiden toteutuminen työelämässä : Case: Dt Dealer's
Rintamäki, Anniina (2011)
Rintamäki, Anniina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201111220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201111220
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli jyväskyläläinen yritys, Dt Dealer’s. Opinnäytetyö sai alkunsa siitä, että toimeksiantaja antoi tehtäväksi selvittää nuorten ihmisten odotuksia työelämästä.
Opinnäytetyön aihe on, mitä ovat myyntiä ja markkinointia opiskelevien opiskelijoiden odotukset työpaikan suhteen ja niiden toteutuminen työelämässä. Perusongelmana yrityksen alalla on, että ammattitaitoinen ja työnantajan näkökulmasta sopiva ja koulutettu työntekijä ja työpaikka/työnantaja eivät kohtaa. He haluavat ratkaisuja siihen, miten molempien odotukset kohtaisivat paremmin ja miten he voisivat tulevaisuudessa toimia toisin.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten työntekijä ja työpaikka/työnantaja kohtaisivat. Tärkeintä on saada vastauksia siihen, että mitä mahdolliset työntekijät odottavat työpaikalta/työnantajalta ja miten molempien odotukset kohtaisivat. Tutkimus toteutettiin kyselyn avulla. Menetelmä kuuluu kvantitatiivisiin tutkimusmenetelmiin.
Kyselyn pohjalta ilmeni, että vastaajat odottavat monipuolista, joustavaa työtä ja mielenkiintoisia työtehtäviä. He odottavat saavansa hyvää palkkaa, hyvää työnohjausta ja että olisi hyvät etenemismahdollisuudet. Heille palkka ja ilmapiiri ovat yhtä tärkeitä, mutta ilmapiirin tärkeys korostui enemmän. Suurella osalla on kokemusta tiimityöstä työelämässä ja joilla ei ole, he ovat sitä halukkaita oppimaan. He menisivät mielellään töihin keksisuureen yritykseen.
Tulosten perusteella voidaan tehdä joitain muutoksia ja rekrytoitaessa uusia nuoria työntekijöitä he voivat tehdä muutoksia ja ottaa huomioon vastaajien odotukset. Jatkotutkimuksella voitaisiin selvittää laajemmin ammattiopiston ja yliopiston myynnin ja markkinoinnin opiskelijoiden odotuksia ja verrata niitä näihin tuloksiin. Lisäksi voitaisiin tutkia nuorten työssä olevien henkilöiden odotusten toteutumista työelämässä ja verrata tuloksia toisiinsa.
Opinnäytetyön aihe on, mitä ovat myyntiä ja markkinointia opiskelevien opiskelijoiden odotukset työpaikan suhteen ja niiden toteutuminen työelämässä. Perusongelmana yrityksen alalla on, että ammattitaitoinen ja työnantajan näkökulmasta sopiva ja koulutettu työntekijä ja työpaikka/työnantaja eivät kohtaa. He haluavat ratkaisuja siihen, miten molempien odotukset kohtaisivat paremmin ja miten he voisivat tulevaisuudessa toimia toisin.
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, miten työntekijä ja työpaikka/työnantaja kohtaisivat. Tärkeintä on saada vastauksia siihen, että mitä mahdolliset työntekijät odottavat työpaikalta/työnantajalta ja miten molempien odotukset kohtaisivat. Tutkimus toteutettiin kyselyn avulla. Menetelmä kuuluu kvantitatiivisiin tutkimusmenetelmiin.
Kyselyn pohjalta ilmeni, että vastaajat odottavat monipuolista, joustavaa työtä ja mielenkiintoisia työtehtäviä. He odottavat saavansa hyvää palkkaa, hyvää työnohjausta ja että olisi hyvät etenemismahdollisuudet. Heille palkka ja ilmapiiri ovat yhtä tärkeitä, mutta ilmapiirin tärkeys korostui enemmän. Suurella osalla on kokemusta tiimityöstä työelämässä ja joilla ei ole, he ovat sitä halukkaita oppimaan. He menisivät mielellään töihin keksisuureen yritykseen.
Tulosten perusteella voidaan tehdä joitain muutoksia ja rekrytoitaessa uusia nuoria työntekijöitä he voivat tehdä muutoksia ja ottaa huomioon vastaajien odotukset. Jatkotutkimuksella voitaisiin selvittää laajemmin ammattiopiston ja yliopiston myynnin ja markkinoinnin opiskelijoiden odotuksia ja verrata niitä näihin tuloksiin. Lisäksi voitaisiin tutkia nuorten työssä olevien henkilöiden odotusten toteutumista työelämässä ja verrata tuloksia toisiinsa.