CouchSurfing - a choice for travellers
Skog, Christina (2012)
Skog, Christina
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202021864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202021864
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ihmisten ajatuksia, ennakkoluuloja ja kokemuksia CouchSurfing -sosiaaliseen verkostoon liittyen. Siitä käytetään suomenkielistä käsitettä sohvasurffaus. Tarkoituksena oli selvittää minkälaisia ajatuksia kyseinen verkosto herättää ihmisissä, jotka eivät aiemmin olleet siitä kuulleet. Lisäksi tavoitteena oli selvittää sohvasurffaukseen jo tutustuneiden asiakkaiden kokemuksia. Tarkoituksena oli saada sekä ymmärrettävä että kattava kokonaiskuva sohvasurffauksesta.
Teoreettinen viitekehys perustui viralliseen CouchSurfing sivustoon, sekä useisiin muihin nettisivuihin, artikkeleihin ja aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen.
Aineistonkeruu toteutettiin kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin sähköpostitse Facebookin kautta, HAAGA-HELIAn ammattikorkeakoulun opiskelijoille sekä sohvasurffauksen jäsenille. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista
tutkimusmenetelmää. Kyselylomakkeen vastausaika oli 28.10-12.11.2011 ja vastauksia tuli yhteensä 407 kappaletta; 52 niiltä, joille CouchSurfing oli uusi käsite ja 355 niiltä,
jotka olivat joko aiemmin kuulleet yhteisöstä tai jopa sen jäseniä.
Tulokset osoittivat, että monet ennakkoluulot, joita ihmisillä oli etukäteen, muuttuivat nopeasti. Kaikkien mielipiteet eivät kuitenkaan muuttuneet, vaan jotkut tietysti
pitäytyivät omassa kannassaan. Turvallisuusasioihin liittyvät kysymykset osoittautuivat suurimmaksi huolenaiheeksi. Tosin tutustuessaan sivustoon paremmin, he ymmärsivät kuinka monia tapoja on varmistaa turvalliset olosuhteet. Henkilöt, jotka eivät olleet alunperin tunteneet tuotetta osoittivat kiinnostusta sohvasurffausta kohtaan.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tutkimuskysymyksiin saatiin vastaukset. Tulevaisuudessa on erittäin todennäköisesti enemmän kiinnostusta kyseistä verkostoa kohtaan. Parhain lähestymistapa on omien kokemusten jakaminen. Niiden yhdistäminen sivustojen tietoihin antaa parhaimman ja kattavimman ymmärryksen asiasta.
Teoreettinen viitekehys perustui viralliseen CouchSurfing sivustoon, sekä useisiin muihin nettisivuihin, artikkeleihin ja aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen.
Aineistonkeruu toteutettiin kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin sähköpostitse Facebookin kautta, HAAGA-HELIAn ammattikorkeakoulun opiskelijoille sekä sohvasurffauksen jäsenille. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista
tutkimusmenetelmää. Kyselylomakkeen vastausaika oli 28.10-12.11.2011 ja vastauksia tuli yhteensä 407 kappaletta; 52 niiltä, joille CouchSurfing oli uusi käsite ja 355 niiltä,
jotka olivat joko aiemmin kuulleet yhteisöstä tai jopa sen jäseniä.
Tulokset osoittivat, että monet ennakkoluulot, joita ihmisillä oli etukäteen, muuttuivat nopeasti. Kaikkien mielipiteet eivät kuitenkaan muuttuneet, vaan jotkut tietysti
pitäytyivät omassa kannassaan. Turvallisuusasioihin liittyvät kysymykset osoittautuivat suurimmaksi huolenaiheeksi. Tosin tutustuessaan sivustoon paremmin, he ymmärsivät kuinka monia tapoja on varmistaa turvalliset olosuhteet. Henkilöt, jotka eivät olleet alunperin tunteneet tuotetta osoittivat kiinnostusta sohvasurffausta kohtaan.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tutkimuskysymyksiin saatiin vastaukset. Tulevaisuudessa on erittäin todennäköisesti enemmän kiinnostusta kyseistä verkostoa kohtaan. Parhain lähestymistapa on omien kokemusten jakaminen. Niiden yhdistäminen sivustojen tietoihin antaa parhaimman ja kattavimman ymmärryksen asiasta.