Perehdytysopas röntgenhoitajaopiskelijoille Kainuun keskussairaalan radiologian yksikköön
Patronen, Sanna; Heikkinen, Tiina; Ahonen, Marketta (2012)
Patronen, Sanna
Heikkinen, Tiina
Ahonen, Marketta
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202061960
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202061960
Tiivistelmä
Perehdytys on paras keino osaamisen siirtämiselle työntekijältä työyhteisön uudelle tulokkaalle. Kattava perehdytys takaa turvallisen oppimisen ja potilastyön työyksikössä. Hyvällä perehdytyksellä saadaan opiskelija motivoitumaan harjoittelujaksolle, jolloin hänen ammatillinen identiteettinsä alkaa kehittyä. Opiskelijan näkökulmasta perehdytys lisää kiinnittymistä työyhteisöön.
Opinnäytetyönä tuotettiin perehdytysopas ja perehdytyskaavake röntgenhoitajaopiskelijoille tueksi ammattitaitoa edistävälle harjoittelujaksolle Kainuun keskussairaalan radiologian yksikköön. Kehittämistyön tarkoituksena oli luoda toimiva, käyttökelpoinen ja selkeä perehdytysopas. Perehdytyskaavakkeen avulla perehdytystä on helppo toteuttaa ja arvioida suunnitelmallisesti. Tavoitteena oli kehittää opiskelijoiden perehdytystä työyksikössä systemaattisempaan suuntaan. Materiaalilla helpotetaan röntgenhoitajaopiskelijoiden tutustumista ammattitaitoa edistävän harjoittelun yleisiin asioihin sekä työyksikköön. Tuotoksen kohderyhmänä toimivat röntgenhoitajaopiskelijat sekä yksikön työntekijät. Ideoita oppaan sisältöön toivat yksikön henkilökunta sekä omat kokemuksemme ammattitaitoa edistäviltä harjoittelujaksoilta.
Kehittämistyön teoreettinen viitekehys rakentui ammattikorkeakouluopintojen, opiskelijaohjauksen ja perehdytyksen pohjalta. Opas tuotettiin analysoimalla eri tietolähteiden materiaaleja aiheeseen liittyen ja siirtämällä saatu tieto perehdytysoppaaseen. Raportissa kuvataan myös perehdytysoppaan suunnittelu- ja toteutusprosessin eteneminen. Jatkokehittämiskohteena opasta voitaisiin laajentaa käsittelemään muitakin yksikön tutkimusmodaliteettejä, kuten mammografia- ja magneettitutkimuksia. Näin yksikköön saataisiin kokonaisvaltainen tietopaketti uudelle opiskelijalle tueksi ammattitaitoa edistävälle harjoittelujaksolle. Tulevaisuudessa voitaisiin järjestää myös kysely perehdytyksen toimivuudesta.
Opinnäytetyönä tuotettiin perehdytysopas ja perehdytyskaavake röntgenhoitajaopiskelijoille tueksi ammattitaitoa edistävälle harjoittelujaksolle Kainuun keskussairaalan radiologian yksikköön. Kehittämistyön tarkoituksena oli luoda toimiva, käyttökelpoinen ja selkeä perehdytysopas. Perehdytyskaavakkeen avulla perehdytystä on helppo toteuttaa ja arvioida suunnitelmallisesti. Tavoitteena oli kehittää opiskelijoiden perehdytystä työyksikössä systemaattisempaan suuntaan. Materiaalilla helpotetaan röntgenhoitajaopiskelijoiden tutustumista ammattitaitoa edistävän harjoittelun yleisiin asioihin sekä työyksikköön. Tuotoksen kohderyhmänä toimivat röntgenhoitajaopiskelijat sekä yksikön työntekijät. Ideoita oppaan sisältöön toivat yksikön henkilökunta sekä omat kokemuksemme ammattitaitoa edistäviltä harjoittelujaksoilta.
Kehittämistyön teoreettinen viitekehys rakentui ammattikorkeakouluopintojen, opiskelijaohjauksen ja perehdytyksen pohjalta. Opas tuotettiin analysoimalla eri tietolähteiden materiaaleja aiheeseen liittyen ja siirtämällä saatu tieto perehdytysoppaaseen. Raportissa kuvataan myös perehdytysoppaan suunnittelu- ja toteutusprosessin eteneminen. Jatkokehittämiskohteena opasta voitaisiin laajentaa käsittelemään muitakin yksikön tutkimusmodaliteettejä, kuten mammografia- ja magneettitutkimuksia. Näin yksikköön saataisiin kokonaisvaltainen tietopaketti uudelle opiskelijalle tueksi ammattitaitoa edistävälle harjoittelujaksolle. Tulevaisuudessa voitaisiin järjestää myös kysely perehdytyksen toimivuudesta.