Lähiruoan käyttö Tunturi-Lapin ravintoloissa
Jylhä, Katri (2011)
Jylhä, Katri
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201251597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201251597
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Tunturi-Lapin Kehitys ry:lle. Työn tarkoituksena oli tutkia lähiruoan käyttöä Tunturi-Lapin ravintoloissa. Tavoitteena oli selvittää käytön nykytila, mahdollisuudet ja esteet. Ravintoloiden hankintavastaavilta haluttiin saada tietoa suhtautumisesta lähiruokaan, lähiruoan hankintaperusteista ja siitä, millaisia tuotteita ravintoloissa jo käytetään ja minkälaisia määriä. Tutkimuksella haluttiin tutkittua tietoa myös siitä, mitä tuotteita markkinoille kaivataan lisää. Lähiruoalla on useita määritelmiä, tässä tutkimuksessa lähiruoka on Suomen Lapin, Ruotsin Lapin ja Pohjois-Norjan alueella tuotettua.
Opinnäytetyön viitekehyksenä käytettiin lähiruokaan liittyvää kirjallisuutta, julkaisuja ja puheenvuoroja sekä kuluttajatutkimuksia. Lähiruoan kanssa kilpailevat massaruoantuotanto ja tuontiruoka. Lähiruoka saa lisäarvoa, jos sen kiinnostavuutta voidaan lisätä tuotekehityksen, markkinoinnin ja tilaus- sekä kuljetuspalveluiden kehittämisellä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, jossa oli määrällisen tutkimuksen vivahteita. Haastatteluihin valittiin harkinnan mukaan ravintoloiden hankintavastaavia Tunturi-Lapin alueelta. Tutkimus toteutettiin käyttämällä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelun runko rakentui viitekehyksessä käsitellyn teorian pohjalta.
Tutkimustulosten mukaan lähiruoan käytön esteinä pidettiin pääasiassa joidenkin tuotteiden riittävyyden ja saatavuuden ongelmia. Myös huono tietoisuus tuottajista ja tarjolla olevista tuotteista koettiin käytön esteiksi.
Hankintavastaavat ovat valmiit maksamaan laadukkaasta lähiruoasta perustuotetta korkeampaa hintaa, jos se tuo ruoalle lisäarvoa, jota voidaan hyödyntää markkinoinnissa. Korkeampi hinta täytyy voida periä asiakkaalta annoshintoja nostamalla. Laatu rakentuu tuottajan ja tilaajan yhteistyön pohjalta ja siihen vaikuttaa esimerkiksi lähiruoan käsityömäinen luonne.
Tuottajien tulisi panostaa tuotekehitykseen ja aktiiviseen markkinointiin, jotta lähiruoan käyttö ravintoloissa lisääntyisi. Yhteistyön luominen tuottajan ja tilaajan välillä mahdollistaisi tarpeeseen vastaavien lähiruokatuotteiden kehittämisen.
Opinnäytetyön viitekehyksenä käytettiin lähiruokaan liittyvää kirjallisuutta, julkaisuja ja puheenvuoroja sekä kuluttajatutkimuksia. Lähiruoan kanssa kilpailevat massaruoantuotanto ja tuontiruoka. Lähiruoka saa lisäarvoa, jos sen kiinnostavuutta voidaan lisätä tuotekehityksen, markkinoinnin ja tilaus- sekä kuljetuspalveluiden kehittämisellä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta, jossa oli määrällisen tutkimuksen vivahteita. Haastatteluihin valittiin harkinnan mukaan ravintoloiden hankintavastaavia Tunturi-Lapin alueelta. Tutkimus toteutettiin käyttämällä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelun runko rakentui viitekehyksessä käsitellyn teorian pohjalta.
Tutkimustulosten mukaan lähiruoan käytön esteinä pidettiin pääasiassa joidenkin tuotteiden riittävyyden ja saatavuuden ongelmia. Myös huono tietoisuus tuottajista ja tarjolla olevista tuotteista koettiin käytön esteiksi.
Hankintavastaavat ovat valmiit maksamaan laadukkaasta lähiruoasta perustuotetta korkeampaa hintaa, jos se tuo ruoalle lisäarvoa, jota voidaan hyödyntää markkinoinnissa. Korkeampi hinta täytyy voida periä asiakkaalta annoshintoja nostamalla. Laatu rakentuu tuottajan ja tilaajan yhteistyön pohjalta ja siihen vaikuttaa esimerkiksi lähiruoan käsityömäinen luonne.
Tuottajien tulisi panostaa tuotekehitykseen ja aktiiviseen markkinointiin, jotta lähiruoan käyttö ravintoloissa lisääntyisi. Yhteistyön luominen tuottajan ja tilaajan välillä mahdollistaisi tarpeeseen vastaavien lähiruokatuotteiden kehittämisen.