Potilastyytyväisyys akuuttipsykiatrisella vastaanotto-osastolla
Viiankorpi, Aliisa; Sorjonen, Lea; Muhonen, Katri (2012)
Viiankorpi, Aliisa
Sorjonen, Lea
Muhonen, Katri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202272584
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202272584
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia potilastyytyväisyyttä aikuispsykiatrisella vastaanottoosastolla.
Potilastyytyväisyyden tutkiminen on tärkeää, jotta myös psykiatristen potilaiden yksilöllinen
ja hyvä hoito toteutuisi lain mukaisesti. Tavoitteena oli hankkia tietoa osaston toiminnasta
henkilökunnalle ja johdolle. Tutkimustulosten avulla vastaanotto-osastojen hoitajat voivat kehittää
omia työtapojaan. Tutkimustehtävät olivat selvittää minkälaista palautetta potilaat antavat vastaanotto-
osaston toiminnasta sekä miten vastaanottotilannetta voisi potilasnäkökulmasta kehittää.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksen kohderyhmänä
oli erään akuuttipsykiatrisen vastaanotto-osaston kaikki uloskirjattavat potilaat. Tutkimusaineisto
kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, jossa oli yksi avoin kysymys. Aineisto
analysoitiin Microsoft excel – ohjelmalla, muodostaen vastauksista frekvenssi ja prosenttijakaumia.
Avoimen kysymyksen vastaukset analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimuksessa ilmeni että suurin osa potilaista oli tyytyväisiä hoitoonsa. Tyytyväisimpiä oltiin
vastaanotto-tilanteeseen, omahoitajan tuen antamiseen, hoito-osaston turvallisuuteen. Avointen
kysymysten vastauksista nousi esiin kaksi parannusehdotusta. Ensimmäinen oli keskusteluavun
lisääminen ja toinen oli henkilökunnan pysyvyys ja riittävyys. Vastaajat olivat tyytymättömiä myös
tiedon antamiseen lähityöryhmästä ja siinä mahdollisesti tapahtuvista muutoksista, joten osaston
työtapaa voisi kehittää tältä osalta.
Potilastyytyväisyyden tutkiminen on tärkeää, jotta myös psykiatristen potilaiden yksilöllinen
ja hyvä hoito toteutuisi lain mukaisesti. Tavoitteena oli hankkia tietoa osaston toiminnasta
henkilökunnalle ja johdolle. Tutkimustulosten avulla vastaanotto-osastojen hoitajat voivat kehittää
omia työtapojaan. Tutkimustehtävät olivat selvittää minkälaista palautetta potilaat antavat vastaanotto-
osaston toiminnasta sekä miten vastaanottotilannetta voisi potilasnäkökulmasta kehittää.
Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksen kohderyhmänä
oli erään akuuttipsykiatrisen vastaanotto-osaston kaikki uloskirjattavat potilaat. Tutkimusaineisto
kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, jossa oli yksi avoin kysymys. Aineisto
analysoitiin Microsoft excel – ohjelmalla, muodostaen vastauksista frekvenssi ja prosenttijakaumia.
Avoimen kysymyksen vastaukset analysoitiin sisällönanalyysimenetelmällä.
Tutkimuksessa ilmeni että suurin osa potilaista oli tyytyväisiä hoitoonsa. Tyytyväisimpiä oltiin
vastaanotto-tilanteeseen, omahoitajan tuen antamiseen, hoito-osaston turvallisuuteen. Avointen
kysymysten vastauksista nousi esiin kaksi parannusehdotusta. Ensimmäinen oli keskusteluavun
lisääminen ja toinen oli henkilökunnan pysyvyys ja riittävyys. Vastaajat olivat tyytymättömiä myös
tiedon antamiseen lähityöryhmästä ja siinä mahdollisesti tapahtuvista muutoksista, joten osaston
työtapaa voisi kehittää tältä osalta.