Lapsen hyvinvointia tukemassa : Päihteet puheeksi päivähoidossa -opas Joutsan varhaiskasvatuksen työntekijöille
Nieminen, Minna; Saarela, Mirka (2012)
Nieminen, Minna
Saarela, Mirka
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202222397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201202222397
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli laatia ”Päihteet puheeksi päivähoidossa” -opas Joutsan varhaiskasvatuksen työntekijöille. Opas on suunnattu päivähoidon työntekijöille ja sen tarkoitus on auttaa päivähoidon työntekijöitä ottamaan alkoholinkäyttö puheeksi vanhempien kanssa. Oppaasta löytyy tiivistetysti tärkeää tietoa ehkäisevästä työstä, varhaisesta puuttumisesta sekä huolen puheeksiottamisesta. Oppaaseen on koottu keinoja joiden avulla voi ottaa huolen puheeksi. Oppaaseen on laadittu huolen puheeksiottolomake, joka toimii tukena vanhempien kanssa keskustellessa.
Opinnäyteyön aineisto koostui varhaiskasvatuksen, ehkäisevän työn, huolen puheeksiottamisen sekä varhaisen puuttumisen ympärille. Teoria koostui ajankohtaisista lähdemateriaaleista sekä aiheeseen liittyvistä tutkimuksista ja strategioista. Opas luotiin teorian pohjalta. Teoriaosuus ja opas tukevat toisiaan.
Opas tehtiin työelämän tarpeiden mukaisesti. Oppaasta pyydettiin prosessin aikana palautetta yhteistyökumppaneilta sekä ohjaavalta opettajalta, jotta yhteistyökumppanit saisivat oppaasta parhaan mahdollisen hyödyn. Palaute oppaasta oli positiivista ja rakentavaa.
Ennaltaehkäisy on nykypäivää ja tulevaisuudessa siihen pyritään panostamaan entistä enemmän. Työn painopiste on vahvasti ennaltaehkäisyn näkökulmassa. Mitä varhaisemmassa vaiheessa huoleen tartutaan, sitä paremmat ja monipuolisemmat mahdollisuudet on auttaa ja tukea lasta sekä koko hänen perhettään.
Opinnäyteyön aineisto koostui varhaiskasvatuksen, ehkäisevän työn, huolen puheeksiottamisen sekä varhaisen puuttumisen ympärille. Teoria koostui ajankohtaisista lähdemateriaaleista sekä aiheeseen liittyvistä tutkimuksista ja strategioista. Opas luotiin teorian pohjalta. Teoriaosuus ja opas tukevat toisiaan.
Opas tehtiin työelämän tarpeiden mukaisesti. Oppaasta pyydettiin prosessin aikana palautetta yhteistyökumppaneilta sekä ohjaavalta opettajalta, jotta yhteistyökumppanit saisivat oppaasta parhaan mahdollisen hyödyn. Palaute oppaasta oli positiivista ja rakentavaa.
Ennaltaehkäisy on nykypäivää ja tulevaisuudessa siihen pyritään panostamaan entistä enemmän. Työn painopiste on vahvasti ennaltaehkäisyn näkökulmassa. Mitä varhaisemmassa vaiheessa huoleen tartutaan, sitä paremmat ja monipuolisemmat mahdollisuudet on auttaa ja tukea lasta sekä koko hänen perhettään.