Kasvuyrityksen asiakkuudenhallinta ja sen vaatimukset
Säälehto, Pasi (2011)
Säälehto, Pasi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203012725
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203012725
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli löytää RYM Oy:lle asiakasrekisterinhallintaohjelma, jonka avulla yritys pystyy hallinnoimaan asiakastietojaan elektronisessa muodossa. Tutkimuksen aluksi kerättiin teoriatietoa erityisesti markkinointiin, asiakkuudenhallintaan, markkinointiviestintään, brändinhallintaan sekä asiakaskannan hallintaan liittyen. Teoriatiedon avulla hahmotettiin niitä perusominaisuuksia, joita kasvuyrityksen tulee ottaa huomioon kehittäessään toimintaansa entistä asiakaslähtöisempään suuntaan.
Teoriaosuuden jälkeen empiriaosuudessa analysoidaan RYM Oy:n nykytila sekä tulevaisuuden uhat ja mahdollisuudet kolmen eri analyysimenetelmän avulla. Osuudessa vertaillaan myös kymmentä eri sidosryhmähallinnan työkalua niiden käytettävyyden, hinnan, ominaisuuksien ja käyttäjätuen perusteella. Vertailun jälkeen suositeltiin RYM Oy:n tarpeisiin parasta vaihtoehtoa.
Käytettyjä lähdeaineistoja olivat alan kirjallisuus sekä artikkelit ja Internet-lähteet. RYM Oy:stä saatiin lisätietoa tapaamalla yrityksen edustajia sekä lähettämällä tarkentavia lisäkymysymyksiä sähköpostilla.
Tutkimustulokset osoittavat, että asiakkuudenhallintaohjelmalle oli todella tarvetta. Tutkimuksen aikana ilmeni myös uusia mahdollisuuksia jatkotutkimuksille, jotka voivat hyödyttää RYM Oy:n kasvua tulevaisuudessa. Tutkittavia asioita voisivat olla kattavan markkinointisuunnitelman tekeminen, kilpailija-analyysi globaaleilla markkinoilla, uusiin markkinointiviestinnän keinoihin perehtyminen sekä asiakastyytyväisyyskyselyn tekeminen.
Tämän tutkimuksen perusteella RYM Oy päätti hankkia uuden asiakkuudenhallintaohjelman itselleen.
Teoriaosuuden jälkeen empiriaosuudessa analysoidaan RYM Oy:n nykytila sekä tulevaisuuden uhat ja mahdollisuudet kolmen eri analyysimenetelmän avulla. Osuudessa vertaillaan myös kymmentä eri sidosryhmähallinnan työkalua niiden käytettävyyden, hinnan, ominaisuuksien ja käyttäjätuen perusteella. Vertailun jälkeen suositeltiin RYM Oy:n tarpeisiin parasta vaihtoehtoa.
Käytettyjä lähdeaineistoja olivat alan kirjallisuus sekä artikkelit ja Internet-lähteet. RYM Oy:stä saatiin lisätietoa tapaamalla yrityksen edustajia sekä lähettämällä tarkentavia lisäkymysymyksiä sähköpostilla.
Tutkimustulokset osoittavat, että asiakkuudenhallintaohjelmalle oli todella tarvetta. Tutkimuksen aikana ilmeni myös uusia mahdollisuuksia jatkotutkimuksille, jotka voivat hyödyttää RYM Oy:n kasvua tulevaisuudessa. Tutkittavia asioita voisivat olla kattavan markkinointisuunnitelman tekeminen, kilpailija-analyysi globaaleilla markkinoilla, uusiin markkinointiviestinnän keinoihin perehtyminen sekä asiakastyytyväisyyskyselyn tekeminen.
Tämän tutkimuksen perusteella RYM Oy päätti hankkia uuden asiakkuudenhallintaohjelman itselleen.