Digitaalisten kanavien hyödyntäminen ohjelmistoyrityksen b-to-b-markkinoinnissa
Lipponen, Jukka (2012)
Lipponen, Jukka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203062866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203062866
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkitun tiedon perusteella tuottaa toimeksiantajalle toteuttamiskelpoiset kehitysehdotukset digitaalisen markkinoinnin ja siihen liittyvien kanavien hyödyntämiseen. Toimeksiantajalla oli suunnitelmissaan panostaa lähitulevaisuudessa digitaaliseen markkinointiin, mikä teki tästä tutkimuksesta toimeksiantajan kannalta ajankohtaisen ja hyödyllisen. Työssä keskeistä oli myös selvittää toimeksiantajan kilpailijoiden digitaalisen markkinoinnin nykytila ja digitaalisten kanavien hyödyntämisen keinot ja niiden pohjalta implementoida parhaat käytänteet toimeksiantajan toimintaan.
Nämä keinot selvitettiin Internetiä hyödyntäen toteutetun Benchmarking-vertailun avulla. Benchmarking-vertailussa erityisen positiivista oli se, että tieto erityisesti sosiaalisen median hyödyntämisestä oli hyvin saatavilla ja digitaalista markkinointia hyödynnettiin monipuolisesti kilpailijoiden toiminnassa. Tämä mahdollisti toimeksiantajalle helposti hyödynnettävissä olevien konkreettisten digitaalisen markkinoinnin kehitysideoiden vertailun, analysoinnin ja laatimisen. Tietoperustana Benchmarking-vertailun ja kyselytutkimuksen lisäksi olivat teoreettiset lähteet digitaalisesta markkinoinnista.
Toimeksiantajan kannalta oli myös merkittävää saada tietoa siitä miten heidän nykyiset avainasiakkaat ja potentiaaliset uudet asiakkaat voidaan tavoittaa digitaalisen markkinoinnin kanavien kautta henkilökohtaisen myyntityön lisäksi. Tämä saatiin tutkittua E-lomakkeen muodossa toteutetun kyselytutkimuksen avulla.
Kyselytutkimuksen tulosten mukaan yhä useammat pienet ja keskisuuret ohjelmistoalan yritykset Suomen markkinoilla ovat enenevässä määrin alkaneet hyödyntää sosiaalista mediaa ja muita digitaalisen markkinoinnin kanavia osana yrityksen myyntiä ja markkinointia. Digitaalisen markkinoinnin onnistunut hyödyntäminen on siis olennaista kilpailuedun saavuttamiseksi ja säilyttämiseksi ohjelmistoalalla. Toinen merkittävä havainto kyselytutkimuksen tuloksissa oli se, että merkittävä osa toimeksiantajan avainasiakkaista olisi ollut tavoitettavissa jo nyt sosiaalisen median ja muiden digitaalisen markkinoinnin kanavien avulla.
Jatkotoimenpiteenä tälle opinnäytetyölle olisi hyvä kehittää mittarit digitaalisen markkinoinnin tavoitteiden toteutumisen seuraamiseksi.
Nämä keinot selvitettiin Internetiä hyödyntäen toteutetun Benchmarking-vertailun avulla. Benchmarking-vertailussa erityisen positiivista oli se, että tieto erityisesti sosiaalisen median hyödyntämisestä oli hyvin saatavilla ja digitaalista markkinointia hyödynnettiin monipuolisesti kilpailijoiden toiminnassa. Tämä mahdollisti toimeksiantajalle helposti hyödynnettävissä olevien konkreettisten digitaalisen markkinoinnin kehitysideoiden vertailun, analysoinnin ja laatimisen. Tietoperustana Benchmarking-vertailun ja kyselytutkimuksen lisäksi olivat teoreettiset lähteet digitaalisesta markkinoinnista.
Toimeksiantajan kannalta oli myös merkittävää saada tietoa siitä miten heidän nykyiset avainasiakkaat ja potentiaaliset uudet asiakkaat voidaan tavoittaa digitaalisen markkinoinnin kanavien kautta henkilökohtaisen myyntityön lisäksi. Tämä saatiin tutkittua E-lomakkeen muodossa toteutetun kyselytutkimuksen avulla.
Kyselytutkimuksen tulosten mukaan yhä useammat pienet ja keskisuuret ohjelmistoalan yritykset Suomen markkinoilla ovat enenevässä määrin alkaneet hyödyntää sosiaalista mediaa ja muita digitaalisen markkinoinnin kanavia osana yrityksen myyntiä ja markkinointia. Digitaalisen markkinoinnin onnistunut hyödyntäminen on siis olennaista kilpailuedun saavuttamiseksi ja säilyttämiseksi ohjelmistoalalla. Toinen merkittävä havainto kyselytutkimuksen tuloksissa oli se, että merkittävä osa toimeksiantajan avainasiakkaista olisi ollut tavoitettavissa jo nyt sosiaalisen median ja muiden digitaalisen markkinoinnin kanavien avulla.
Jatkotoimenpiteenä tälle opinnäytetyölle olisi hyvä kehittää mittarit digitaalisen markkinoinnin tavoitteiden toteutumisen seuraamiseksi.