Päivähoito- ja kouluruokailu osana ruokakasvatusta : Asiakastyytyväisyyskysely Pirkkalan kunnan ruokapalveluille
Sälpäkivi, Leena (2012)
Sälpäkivi, Leena
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203133318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203133318
Tiivistelmä
Opinnäytetyö keskittyy päivähoito- ja kouluruokailun ruokakasvatukselliseen merkitykseen ja se tehtiin toimeksiannon pohjalta Pirkkalan kunnan ruokapalveluille. Työhön liittyvä tutkimus toteutettiin asiakastyytyväisyyskyselynä Pirkkalan kunnan tuotantokeittiön alaisille kohteille. Tutkimusjoukoksi valittiin 4-5-vuotiaat lapset päivähoidon puolelta ja kakkos-, viides- ja kuudesluokkalaiset oppilaat ala-asteilta. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tuotantokeittiön alaisten kohteiden asiakastyytyväisyyttä sekä vertailla saatuja tuloksia vuonna 2010 tehdyn samankaltaisen asiakastyytyväisyyskyselyn kanssa. Opinnäytetyön näkökulmaksi muodostui ruokakasvatus ja lasten ruokailutottumuksiin vaikuttavat asiat.
Teoreettisesti opinnäytetyö pohjautuu eri tahojen teettämiin ja julkaisemiin tutkimuksiin, selvityksiin ja hankkeisiin koulu- ja päivähoitoruokailun eri osa-alueilta. Työssä pohditaan myös koulu- ja päivähoitoruokailun tulevaisuutta pohjautuen artikkeleihin, mielipidekirjoituksiin sekä asiantuntijalausuntoihin. Asiakastyytyväisyystutkimus suoritettiin sähköisessä muodossa ja se muodostui sekä asiakastyytyväisyyttä mittaavista että ruokatottumuksia mittaavista kysymyksistä. Kysymykset olivat pääasiassa monivalintakysymyksiä, mutta myös vapaan palautteen antaminen oli mahdollista. Tutkimuksen tulokset esiteltiin kaavioiden sekä taulukoiden avulla ja laskelmien kautta saatujen tunnuslukujen välityksellä. Tulosten analysointi tehtiin sanallisesti edellä mainittuja keinoja hyödyntäen.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella asiakastyytyväisyys Pirkkalan kunnan ruokapalveluiden tuotantokeittiön alaisissa kohteissa on varovaisen positiivista. Tärkeimpiä tutkimuksen kohtia olivat ruokailutilan viihtyvyys, tarjoiltavan ruuan laatu ja nautittavuus sekä tutkimusjoukon ruokailutottumukset. Vertailussa edellisvuoden tutkimukseen selvisi, että lähes kaikkien osa-alueiden kohdalla asiakastyytyväisyys oli parantunut hieman. Vain ruokasalin siisteyteen ja tunnelmaan oltiin tyytymättömämpiä. Tulosten mukaan lasten ruokailutottumukset tutkimukseen osallistuneissa kouluissa olivat hyvällä mallilla lukuun ottamatta leipätuotteiden kulutusta. Myös ohjeistusta oikeanlaisten aterioiden kokoamiseen tarvittaisiin lisää. Ruokapalvelujen henkilökunnan ammattitaidon ylläpitäminen takaa ravitsemuksellisesti tasapainoisen aterian ja tiivis yhteistyö koulun henkilökunnan kanssa edesauttaa ruokakasvatuksellisia tavoitteita. Tasaisin väliajoin tehtävällä seurannalla voidaan saada luotettavaa tietoa Pirkkalan kunnan ruokapalveluiden asiakastyytyväisyydestä ja mahdollisten kehitystoimien seurauksista.
Teoreettisesti opinnäytetyö pohjautuu eri tahojen teettämiin ja julkaisemiin tutkimuksiin, selvityksiin ja hankkeisiin koulu- ja päivähoitoruokailun eri osa-alueilta. Työssä pohditaan myös koulu- ja päivähoitoruokailun tulevaisuutta pohjautuen artikkeleihin, mielipidekirjoituksiin sekä asiantuntijalausuntoihin. Asiakastyytyväisyystutkimus suoritettiin sähköisessä muodossa ja se muodostui sekä asiakastyytyväisyyttä mittaavista että ruokatottumuksia mittaavista kysymyksistä. Kysymykset olivat pääasiassa monivalintakysymyksiä, mutta myös vapaan palautteen antaminen oli mahdollista. Tutkimuksen tulokset esiteltiin kaavioiden sekä taulukoiden avulla ja laskelmien kautta saatujen tunnuslukujen välityksellä. Tulosten analysointi tehtiin sanallisesti edellä mainittuja keinoja hyödyntäen.
Tutkimuksesta saatujen tulosten perusteella asiakastyytyväisyys Pirkkalan kunnan ruokapalveluiden tuotantokeittiön alaisissa kohteissa on varovaisen positiivista. Tärkeimpiä tutkimuksen kohtia olivat ruokailutilan viihtyvyys, tarjoiltavan ruuan laatu ja nautittavuus sekä tutkimusjoukon ruokailutottumukset. Vertailussa edellisvuoden tutkimukseen selvisi, että lähes kaikkien osa-alueiden kohdalla asiakastyytyväisyys oli parantunut hieman. Vain ruokasalin siisteyteen ja tunnelmaan oltiin tyytymättömämpiä. Tulosten mukaan lasten ruokailutottumukset tutkimukseen osallistuneissa kouluissa olivat hyvällä mallilla lukuun ottamatta leipätuotteiden kulutusta. Myös ohjeistusta oikeanlaisten aterioiden kokoamiseen tarvittaisiin lisää. Ruokapalvelujen henkilökunnan ammattitaidon ylläpitäminen takaa ravitsemuksellisesti tasapainoisen aterian ja tiivis yhteistyö koulun henkilökunnan kanssa edesauttaa ruokakasvatuksellisia tavoitteita. Tasaisin väliajoin tehtävällä seurannalla voidaan saada luotettavaa tietoa Pirkkalan kunnan ruokapalveluiden asiakastyytyväisyydestä ja mahdollisten kehitystoimien seurauksista.