Haku
Viitteet 1-10 / 10
Från dagisbarn till förskolebarn : Aktiviteter som stöd för övergången
(2019)
Övergången från småbarnspedagogik till förskoleundervisningen kan vara en kritisk händelse i barns liv. Dåliga erfarenheter av övergången kan påverka negativt barnets motivation att lära sig och framtida förmåga att ...
Att främja lärandet av programmering och förstå dess påverkan på barn- En litteraturstudie
(2019)
Tekniken utvecklas kontinuerligt och är en stor del av vår vardag. Bakom uppkomsten och utvecklingen av tekniken finns programmering. Detta är ett beställningsarbete av Esbo stad. Syftet med detta arbete är att stöda ...
Samarbetet mellan småbarnspedagoger och vårdnadshavare vars barn deltog på distans i småbarnspedagogisk verksamhet under pandemitiden 2020
(2021)
Under våren 2020 utvecklades den avvikande pandemitiden, vilken sedan dess har varit ett aktuellt fenomen. Detta lärdomsprov är ett beställningsarbete av Esbo Stad och är en del av projekt ”Nordiskt perspektiv”. Syftet ...
Riktlinjer för att möjliggöra trygghet inom småbarnspedagogisk verksamhet : En kvalitativ studie om Covid-19 pandemins inverkan på daghem i Esbo under höstterminen 2020
(2021)
Detta lärdomsprov är ett beställningsarbete för Esbo stad.
Syftet med studien är att kartlägga hur Covid-19 pandemins
medförda riktlinjer under höstterminen 2020 rent praktiskt
tagits i beaktande på svenskspråkiga daghem ...
Bristfällig tillhörighet i en gemenskap - Konsekvenser för barn som stannat hemma under pandemin
(2021)
Detta lärdomsprov är ett samarbete mellan Arcada och Esbo stad. Lärdomsprovet är skrivet under projektet ”Nordiskt perspektiv” och under temat pandemi. Syftet med detta arbete var att studera vad bristfällig tillhörighet ...
Betydelsen av anknytning på ett dygnet-runt daghem
(2020)
Syftet med studien var att få en fördjupad förståelse om forskning kring dygnet-runt daghem och ta fasta på aspekter som bör tas i beaktande då man startar upp en ny dygnet -runt enhet. Jag använder anknytningsteorin som ...
Kodning och kodninginspirerade lekar - En handbok för pedagoger
(2019)
Vi lever i en tid med ett stort informationsflöde och snabb förändringstakt, vilket i sin tur leder till att den digitala kompetensen blir mycket viktig för delaktigheten i dagens samhälle. Bakom teknologins uppkomst ...
Högläsning i småbarnspedagogiken
(2021)
Lärdomsprovets syfte var att undersöka hur mycket pedagogerna läser högt för barnen inom småbarnspedagogiken i Esbo. Vi ville också undersöka om pedagogerna anser att läsningen är viktig i verksamheten och vilken inverkan ...
Socialpedagogik som stöd för att stärka ungas välbefinnande i skolan
(2022)
I detta lärdomsprov har vi velat synliggöra hur ungas välbefinnande i skolan kan stärkas med hjälp av ett socialpedagogiskt förhållningssätt med fokus på delaktighet och dialogiskt bemötande. Beställaren för detta arbete ...
Pandemins påverkan på utsatta familjer : En litteraturstudie inom småbarnspedagogiken
(2022)
I mars 2020 stängdes småbarnspedagogiken ner i Finland och på många håll i värden då Covid 19 utvecklades till en pandemi. Endast vissa barn fick stanna kvar i småbarnspedagogikens verksamhet, medan resten av barnen behövde ...