Haku
Viitteet 1-10 / 16
Hållbart ledarskap för ökat välmående på arbetsplatsen
(2021)
Syfte är att ta reda på hur man från ledarskapsperspektiv främjar välmående på arbetsplatserna, vad säger den nyaste forskningen kring välmående arbetsplatser utgående från hållbart ledarskap. Forskningsfrågan lyder: vad ...
Utformningen av den fysiska lärmiljön på daghemmet och barnets delaktighet i processen
(2023)
Detta lärdomsprov är en allmän litteraturstudie. Syftet är att öka kunskapen om hur man formar en lämplig lärmiljö på daghemmet och hur man får barnet delaktigt i processen. Fokuset på arbetet ligger på barn i 3–5 årsåldern. ...
Interprofessionellt samarbete inom småbarnspedagogiken
(2023)
Det finns ett stort behov av att utveckla tjänster för barn och familjer för att förstärka förutsättningarna för tidigt stöd för barn. Inom småbarnspedagogiken bör man ta hänsyn till alla barns individuella behov, ...
En enhetlig lärostig genom stadierna: samarbetet mellan pedagoger
(2021)
Detta lärdomsprov är ett beställningsarbete av Helsingfors stad som behandlar samarbetet mellan pedagogerna mot en enhetlig lärostig för barnet genom stadierna, det vill säga småbarnspedagogiken, förskolan och skolan. ...
Jämställdhet inom småbarnspedagogiken : en empirisk studie med kvalitativ ansats
(2022)
Detta lärdomsprov handlar om hur jämställdheten beaktas och främjas inom småbarnspedagogiken ur de professionellas perspektiv. Arbetet är ett beställningsarbete av Helsingfors stad och går under projektet Hållbar ...
Faktorer som kan påverka jämställdhets- och likabehandlingsarbetet inom småbarnspedagogiken
(2022)
I detta lärdomsprov vill vi ta reda på vilka faktorer som kan påverka jämställdhets- och likabehandlingsarbetet inom småbarnspedagogiken. Arbetet görs för projektet Hållbar småbarnspedagogik och det är ett beställningsarbete ...
Den ledda lekens betydelse för barns välbefinnande: pedagogens syn på sin roll
(2022)
Detta lärdomsprov är ett beställningsarbete av Helsingfors stad. Syftet med vårt lärdomsprov är att få en insyn i hur den ledda leken förverkligas på daghem i Helsingfors samt hur pedagogerna ser på sin roll i leken. Fokuset ...
Vuxenledd lek som verktyg inom småbarnspedagogiken för barn inom autismspektrumet
(2022)
Leken håller en central roll i den finländska småbarnspedagogiken, och barn bör få möjligheter i att leka och vara en delaktig del av en grupp oavsett om de har en funktionsvariation eller inte. Syftet med detta examensarbete ...
Främjandet av barns psykiska hälsa inom småbarnspedagogiken: en kunskapsöversikt.
(2022)
Både nationell och internationell statistik visar på att psykisk ohälsa är ett allt växande problem bland barn och unga. I Finland har tjänsterna för att hjälpa och stödja drabbade utvecklats mycket under de senaste åren, ...
Social hållbarhet inom lek
(2022)
Social hållbarhet inom lek har en stor betydelse för barnets utveckling. Pedagogen inom småbarnspedagogik skall stöda barnets alla utvecklingsområden vilka är de kognitiva-, -fysiska-, motoriska-, språkliga-, sociala-, ...