Haku
Viitteet 1-10 / 13
Roligt att koda : En handbok för pedagoger inom småbarnspedagogiken
(2020)
Kodning är ett väldigt aktuellt ämne inom småbarnspedagogiken då dagens barn växer upp i en allt mer digital värld och man behöver få in kodning i barnens vardag så naturligt som möjligt. Digital kompetens är idag lika ...
Lekens betydelse för den sociala utvecklingen hos barn med autism : en litteraturstudie
(2024)
Tidigare forskning har visat en stor ökning av diagnosen autism redan i småbarnspedagogiken och det kommer fortsättningsvis troligen att öka. Ökandet av diagnosen beror inte på att antalet barn med autism har ökat, utan ...
Målsättningen med programmering för barn inom småbarnspedagogisk verksamhet
(2020)
Detta examensarbete är en systematisk litteraturstudie som grundar sig på 11 forskningsartiklar publicerade mellan åren 2014 och 2020. Studien är ett beställningsarbete av Stiftelsen Sedmigradsky för personalens användning, ...
Lärmiljöns påverkan på barnets delaktighet : en litteraturstudie
(2023)
Detta lärdomsprov handlar om att öka kunskap om hur lärmiljön påverkar barns delaktighet. Lärdomsprovet tar även upp hur professionella kan arbeta mer delaktighetsfrämjande. Forskningsfrågorna för lärdomsprovet är: Hur ...
Socionomens delaktighetsfrämjande arbetssätt inom småbarnspedagogiken med flykting- och invandrarbarn
(2023)
Examensarbetet fokuserar på socionomens roll och delaktighetsfrämjande arbetssätt inom småbarnspedagogiken, särskilt när det gäller flykting- och invandrarbarn. Syftet med studien är att undersöka hur socionomer kan främja ...
Socionomens kompetenser inom småbarnspedagogiken
(2023)
Syftet med detta lärdomsprov är att öka kunskap om socionomens kompetenser inom småbarnspedagogiken, i och med att socionomens yrkesroll har förändrats efter den nya lagändringen i Lag om småbarnspedagogik 13.7.2018/540. ...
Lärmiljöns betydelse för barns utveckling och lärande : En kartläggande litteraturöversikt
(2024)
Detta lärdomsprov är en kvalitativ kartläggande litteraturöversikt om lärmiljöns betydelse för barns utveckling och lärande. Lärmiljön som barn tar del av är en viktig faktor och hur lärmiljöer är formade kan påverka hur ...
Stödjande av barnets socioemotionella utveckling och betydelsen av kompisrelationer inom småbarnspedagogiken : En litteraturstudie
(2024)
Syftet med detta arbete är att öka kunskap och förståelse kring hur pedagoger kan stödja vänskapsrelationer samt främja delaktigheten inom småbarnspedagogiken. Frågeställningen för lärdomsprovet är: ”Hur kan pedagoger ...
Bete dig som en dam, var som en man! : Genussensitivitet, könsnormer och stereotyper i barnböcker - en litteraturstudiee
(2023)
Småbarnspedagogiken har i dag enligt Grunderna för planen för småbarnspedagogik 2022 en uppgift att arbeta genussensitivt och därmed ge flickor och pojkar samma möjligheter. Syftetmed litteraturstudien är att med hjälp av ...
Socionomens roll inom småbarnspedagogiken - Avsaknaden av en tydligare arbetsbeskrivning
(2023)
År 2018 uppdaterades lagen om småbarnspedagogik 540/2018, vilken ska träda i kraft 2030. I och med detta kommer personaldimensioneringen ändra och rollen socionom inom småbarnspedagogik läggs till i arbetsteamet. ...