Haku
Viitteet 1-10 / 13
Barns delaktighet i vardagen på en barnskyddsinstitution - en kvalitativ studie
(2019)
Tämä opinnäytetyö käsittelee lastenkodissa asuvien lasten osallisuutta. Tärkeä osa lastensuojelutyötä on antaa lapsille mahdollisuus olla osallisena ja vaikuttaa omaan hoitoonsa. Lasten osallisuuden mahdollistaminen voi ...
Utformningen av den fysiska lärmiljön på daghemmet och barnets delaktighet i processen
(2023)
Detta lärdomsprov är en allmän litteraturstudie. Syftet är att öka kunskapen om hur man formar en lämplig lärmiljö på daghemmet och hur man får barnet delaktigt i processen. Fokuset på arbetet ligger på barn i 3–5 årsåldern. ...
Tidigt stöd för barnfamiljer för att främja psykisk hälsa : En litteraturstudie
(2024)
Detta lärdomsprov är en allmän litteraturstudie som studerar hur en socionom med hjälp av hens yrkeskompetens och kunskap kan hjälpa främja barnfamiljers psykiska hälsa. Frågeställningen för denna litteraturstudie är hur ...
Ungas erfarenheter av stöd och vägledning i Raseborg inom ramen för uppsökande ungdomsarbete
(2019)
I denna studie vill skribenten lyfta fram ungas erfarenheter om kontakten till det uppsökande ungdomsarbetet i Raseborg. Studien är kvalitativ i sitt lag och den teoretiska referensramen utgår från det socialpedagogiska ...
Aspekter som påverkar professionellas bemötande av hbtqi-personer inom äldreomsorgen: En litteraturstudie
(2021)
Äldre hbtqi-personer är en marginaliserad och ofta osynlig människogrupp som behöver få mera synlighet i samhället. I framtiden kommer andelen av äldre befolkning öka och därmed blir andelen av hbtqi-äldre större. Som grund ...
Ensamhet bland personer med minnesproblematik : en kvalitativ studie om personalens synvinkel
(2021)
Detta lärdomsprov är en kvalitativ studie om ensamhet bland äldre personer som har minnesproblematik. Som bakgrund i lärdomsprovet definieras de centrala begreppen äldre, ensamhet, minnesproblematik, äldreboende och personal ...
Riskfaktorer för uppkomsten av social ångest hos unga: litteraturstudie
(2023)
Social ångest bland unga är ett synligt problem i vårt samhälle och det drabbas ännu fler unga av social ångest konstant. Förebyggande arbete för att motverka social ångest är viktigt, eftersom social ångest kan ha andra ...
Hur utomhuspedagogiken bidrar till barnets delaktighet
(2023)
Enligt grunderna för planen för småbarnspedagogik bör utomhusmiljön beräknas som en lärmiljö för barn inom småbarnspedagogisk verksamhet. Samtidigt hör det till barnens rättigheter att bli hörda och att få vara delaktiga ...
Social hållbarhet inom lek
(2022)
Social hållbarhet inom lek har en stor betydelse för barnets utveckling. Pedagogen inom småbarnspedagogik skall stöda barnets alla utvecklingsområden vilka är de kognitiva-, -fysiska-, motoriska-, språkliga-, sociala-, ...
Pandemins påverkan på utsatta familjer : En litteraturstudie inom småbarnspedagogiken
(2022)
I mars 2020 stängdes småbarnspedagogiken ner i Finland och på många håll i värden då Covid 19 utvecklades till en pandemi. Endast vissa barn fick stanna kvar i småbarnspedagogikens verksamhet, medan resten av barnen behövde ...