Haku
Viitteet 1-6 / 6
Motivationsfaktorer och hinder för att utföra fysisk aktivitet hos barn under skolåldern
(2020)
Detta examensarbete klargör motivationsfaktorer och eventuella hinder till fysisk aktivitet hos barn under skolåldern. Syftet med arbetet är att klargöra för vilka faktorer som påverkar barn i daghemsålder att ägna sig åt ...
En jämförelse mellan barns fysiska aktivitet och motionsvanor före och efter år 2000 : med fokus på skärmtid, lek och rörelsevanor
(2023)
Syftet med vårt lärdomsprov är att undersöka barns rörelsevanor och sammanfatta skillnaderna och likheterna i deras fysiska aktivitet från 1980–2000 till 2010–2023. Frågeställningarna vi vill ha svar på är: “vilka skillnader ...
Fysiska aktivitetens påverkan på barn och ungdomars akademiska prestation : en systematisk litteraturstudie
(2023)
Fysisk aktivitet har en stor påverkan på barn och ungdomars fysiska och psykiska välmående. Syftet med detta examensarbete var att lyfta fram hur viktigt det är för barn och ungdomars kognitiva utveckling att motionera ...
Idrottens inverkan på barns psykiska tillväxt
(2022)
De tidiga åren under barndomen lägger en viktig grund för den psykiska hälsan och tillväxten. Syftet med examensarbetet var att synliggöra vilken inverkan idrott och motion har på barns psykiska tillväxt. Frågeställningen ...
Hur påverkar fysisk aktivitet koncentrationen hos barn i lågstadiet (7-12 år)? : en systematisk litteraturstudie
(2022)
Examensarbetet är en systematisk litteraturstudie vars syfte är att undersöka hur fysisk aktivitet påverkar koncentrationen hos barn i lågstadiet (7 till 12 år). Arbetet har två forskningsfrågor: ”Hurdan effekt har fysisk ...
Faktorer som främjar barns simfärdigheter: En kvantitativ enkätstudie
(2023)
I Finland ses simkunnighet som en livsviktig färdighet, ändå blir antalet simkunniga färre. Detta lärdomsprov är en kvantitativ enkätstudie och ett beställningsarbete av Folkhälsans förbund r.f. Syftet med studien var att ...