Haku
Viitteet 1-9 / 9
Lekens betydelse för den sociala utvecklingen hos barn med autism : en litteraturstudie
(2024)
Tidigare forskning har visat en stor ökning av diagnosen autism redan i småbarnspedagogiken och det kommer fortsättningsvis troligen att öka. Ökandet av diagnosen beror inte på att antalet barn med autism har ökat, utan ...
PAGS som stöd för observation av lek inom småbarnspedagogik
(2021)
Detta examensarbete är en kvalitativ jämförelse mellan lekbedömningsmetoden PAGS (Play Assessment for Group Settings) och granskning av barnens individuella plan. Detta är ett samarbete mellan Tiina Lautamo och Ralla Oy. ...
En jämförelse mellan barns fysiska aktivitet och motionsvanor före och efter år 2000 : med fokus på skärmtid, lek och rörelsevanor
(2023)
Syftet med vårt lärdomsprov är att undersöka barns rörelsevanor och sammanfatta skillnaderna och likheterna i deras fysiska aktivitet från 1980–2000 till 2010–2023. Frågeställningarna vi vill ha svar på är: “vilka skillnader ...
Vuxenledd lek som verktyg inom småbarnspedagogiken för barn inom autismspektrumet
(2022)
Leken håller en central roll i den finländska småbarnspedagogiken, och barn bör få möjligheter i att leka och vara en delaktig del av en grupp oavsett om de har en funktionsvariation eller inte. Syftet med detta examensarbete ...
Utomhuspedagogik - En aktivitetshandbok för pedagoger inom småbarnspedagogiken
(2022)
Detta examensarbete är ett verksamhetsinriktat arbete med produktutveckling som metod. Arbetet behandlar leken som grund för utveckling och lärande med fokus på utomhuspedagogik. Arbetet är ett beställningsarbete av ...
Social hållbarhet inom lek
(2022)
Social hållbarhet inom lek har en stor betydelse för barnets utveckling. Pedagogen inom småbarnspedagogik skall stöda barnets alla utvecklingsområden vilka är de kognitiva-, -fysiska-, motoriska-, språkliga-, sociala-, ...
Stöd och digitala lösningar för främjande av synskadade barns sociala lek: en forskningsöversikt
(2023)
Barn med synnedsättning är en minoritetsgrupp i dagens samhälle. Då man pratar om synnedsättning är det ofta kopplat till äldre personer. Det finns synskadade i alla åldersgrupper, men majoriteten av dem är äldre. En ...
Lekens betydelse för kompisrelationer bland barn i lekåldern
(2023)
Lärdomsprovet tar reda på vilken betydelse lek har för kompisrelationer bland barn i lekåldern. Avhandlingen gjordes på uppdrag av Helsingfors stad och ämnet var utvecklingen av småbarnspedagogiken i huvudstadsregionen - ...
Socioemotionell utveckling hos barn inom småbarnspedagogiken med fokus på lekens betydelse : en litteraturstudie
(2024)
Denna allmänna litteraturstudie utforskar barns socioemotionella utveckling med fokus på lekens roll. Genom en kartläggande litteraturöversikt och tematisk analys presenteras centrala resultat. Ämnesområdet omfattar barns ...