Haku
Viitteet 1-10 / 32
Riktlinjer för att möjliggöra trygghet inom småbarnspedagogisk verksamhet : En kvalitativ studie om Covid-19 pandemins inverkan på daghem i Esbo under höstterminen 2020
(2021)
Detta lärdomsprov är ett beställningsarbete för Esbo stad.
Syftet med studien är att kartlägga hur Covid-19 pandemins
medförda riktlinjer under höstterminen 2020 rent praktiskt
tagits i beaktande på svenskspråkiga daghem ...
Föräldrarnas tankar och upplevelser om växelvist boende bland barn under sju års ålder
(2020)
Syftet med denna studie är att ta reda på hur föräldrarna till barn som börjat med det växelvisa boendet då barnen varit under sju år gamla tänker om och upplever det växelvisa boendet. Inom bakgrunden och den teoretiska ...
Hur den småbarnspedagogiska verksamheten kan stöda barns socioemotionella utveckling och delaktighet i åldern 3-5 : En litteraturstudie
(2024)
Syftet med detta lärdomsprov är att öka medvetenheten och kunskapen kring vikten av delaktighet samt hur samspel med andra främjar den socioemotionella utvecklingen. Arbetet fokuserar på barn i 3–5 års ålder. Detta lärdomsprov ...
Roligt att koda : En handbok för pedagoger inom småbarnspedagogiken
(2020)
Kodning är ett väldigt aktuellt ämne inom småbarnspedagogiken då dagens barn växer upp i en allt mer digital värld och man behöver få in kodning i barnens vardag så naturligt som möjligt. Digital kompetens är idag lika ...
Hur fungerade småbarnspedagogiken på distans under coronaviruspandemin? : En studie ur vårdnadshavarnas synvinkel
(2021)
Detta lärdomsprov är ett beställningsarbete av Esbo Stad och är en del av projektet “nordiskt perspektiv”. Syftet med studien är att få en fördjupad förståelse om småbarnspedagogikens verksamhet under coronaviruspandemin ...
Barn i missbrukarfamiljer. Hur kan daghemmet stöda deras resiliens
(2021)
Missbruk är ett växande problem i samhället. Många barn lever med missbruk i sin vardag genom att en eller båda föräldrarna utövar missbruk av rusmedel. Syftet med detta arbete är att ta reda på vad tidigare forskning säger ...
Lekens betydelse för den sociala utvecklingen hos barn med autism : en litteraturstudie
(2024)
Tidigare forskning har visat en stor ökning av diagnosen autism redan i småbarnspedagogiken och det kommer fortsättningsvis troligen att öka. Ökandet av diagnosen beror inte på att antalet barn med autism har ökat, utan ...
Betydelsen av anknytning på ett dygnet-runt daghem
(2020)
Syftet med studien var att få en fördjupad förståelse om forskning kring dygnet-runt daghem och ta fasta på aspekter som bör tas i beaktande då man startar upp en ny dygnet -runt enhet. Jag använder anknytningsteorin som ...
Högläsning i småbarnspedagogiken
(2021)
Lärdomsprovets syfte var att undersöka hur mycket pedagogerna läser högt för barnen inom småbarnspedagogiken i Esbo. Vi ville också undersöka om pedagogerna anser att läsningen är viktig i verksamheten och vilken inverkan ...
Stöd för barns psykiska hälsa vid skilsmässa : En broschyr för professionella inom småbarnspedagogiken
(2020)
Att föräldrar till allt yngre barn skiljer sig blir hela tiden vanligare, skilsmässors andel har inte i sig ökat men allt färre gifter sig i dagens värld. Detta kräver ny kunskap om vilken inverkan skilsmässan har på ...