Haku
Viitteet 1-10 / 14
Hur den småbarnspedagogiska verksamheten kan stöda barns socioemotionella utveckling och delaktighet i åldern 3-5 : En litteraturstudie
(2024)
Syftet med detta lärdomsprov är att öka medvetenheten och kunskapen kring vikten av delaktighet samt hur samspel med andra främjar den socioemotionella utvecklingen. Arbetet fokuserar på barn i 3–5 års ålder. Detta lärdomsprov ...
Högläsning i småbarnspedagogiken
(2021)
Lärdomsprovets syfte var att undersöka hur mycket pedagogerna läser högt för barnen inom småbarnspedagogiken i Esbo. Vi ville också undersöka om pedagogerna anser att läsningen är viktig i verksamheten och vilken inverkan ...
Lärmiljöns betydelse för barns utveckling och lärande : En kartläggande litteraturöversikt
(2024)
Detta lärdomsprov är en kvalitativ kartläggande litteraturöversikt om lärmiljöns betydelse för barns utveckling och lärande. Lärmiljön som barn tar del av är en viktig faktor och hur lärmiljöer är formade kan påverka hur ...
Utvärdering av kvalitet inom småbarnspedagogiken
(2023)
Syftet med detta examensarbete är att kartlägga vilka faktorer främjar till en pedagogik med hög kvalitet inom småbarnspedagogiken. I arbetet har jag undersökt artiklar som har mätt kvaliteten inom småbarnspedagogiken. I ...
Utformningen av den fysiska lärmiljön på daghemmet och barnets delaktighet i processen
(2023)
Detta lärdomsprov är en allmän litteraturstudie. Syftet är att öka kunskapen om hur man formar en lämplig lärmiljö på daghemmet och hur man får barnet delaktigt i processen. Fokuset på arbetet ligger på barn i 3–5 årsåldern. ...
Arbete i förskola under Covid-19 pandemins undantagsförhållanden
(2021)
Denna studie har genomförts för att samla kunskap om hur arbetet i förskolorna påverkades av Covid-19 pandemins undantagsförhållanden, hur lärarna i förskolorna upplevde att det påverkade deras arbetssätt samt hurdant stöd ...
Jämställdhet inom småbarnspedagogiken : en empirisk studie med kvalitativ ansats
(2022)
Detta lärdomsprov handlar om hur jämställdheten beaktas och främjas inom småbarnspedagogiken ur de professionellas perspektiv. Arbetet är ett beställningsarbete av Helsingfors stad och går under projektet Hållbar ...
Vuxenledd lek som verktyg inom småbarnspedagogiken för barn inom autismspektrumet
(2022)
Leken håller en central roll i den finländska småbarnspedagogiken, och barn bör få möjligheter i att leka och vara en delaktig del av en grupp oavsett om de har en funktionsvariation eller inte. Syftet med detta examensarbete ...
Utomhuspedagogik - En aktivitetshandbok för pedagoger inom småbarnspedagogiken
(2022)
Detta examensarbete är ett verksamhetsinriktat arbete med produktutveckling som metod. Arbetet behandlar leken som grund för utveckling och lärande med fokus på utomhuspedagogik. Arbetet är ett beställningsarbete av ...
Hur utomhuspedagogiken bidrar till barnets delaktighet
(2023)
Enligt grunderna för planen för småbarnspedagogik bör utomhusmiljön beräknas som en lärmiljö för barn inom småbarnspedagogisk verksamhet. Samtidigt hör det till barnens rättigheter att bli hörda och att få vara delaktiga ...