Haku
Viitteet 1-10 / 16
Förskolebarns reflektioner kring coronapandemin 2020-2021 : En kvalitativ studie ut barnets perspektiv
(2021)
Detta lärdomsprov är ett beställningsarbete från Esbo stad och är en del av projektet ”Nordiskt perspektiv”. Syftet med studien är att belysa barns känslor och upplevelser om pandemin och åtgärder samt lyfta en röst i ...
Bristfällig tillhörighet i en gemenskap - Konsekvenser för barn som stannat hemma under pandemin
(2021)
Detta lärdomsprov är ett samarbete mellan Arcada och Esbo stad. Lärdomsprovet är skrivet under projektet ”Nordiskt perspektiv” och under temat pandemi. Syftet med detta arbete var att studera vad bristfällig tillhörighet ...
Upplevelsen av arbetsförmågan hos personer med intellektuell funktionsvariation : Kartläggning av den egna uppfattningen av arbetsförmågan
(2020)
Examensarbetet är ett beställningsarbete från Yrkeshögskolan Arcada och en del av projektet Rätt till arbete för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Projektet utförs i samarbete med Kårkulla samkommun.
I ...
Främja barns motion- och hälsa inom skoldagen, ett utvecklingsarbete för Dickursby skola
(2020)
Skolans roll och ansvar för idrott, motion och främst strävan efter motionsrik livsstil växer. Barnen i skolåldern rekommenderas minst 1 2 timmar mångsidig och ålders anpassad motion. Av barn i dagens läge anses bara ...
Faktorer som bidrar till god servicehandledning ur ett klientperspektiv: En litteraturstudie
(2021)
I social- och hälsovården är klientens åsikter och upplevelser av servicen en viktig aspekt att ta i beaktan, då man vill utveckla en service där man strävar efter att nå en positiv serviceupplevelse. Syftet med studien ...
Jämställd idrottsverksamhet i Finland : En kortlek för att främja jämställdhet och delaktighet
(2020)
Över 70% av tränare och 68% av styrelsemedlemmar i idrottsföreningar är män i Finland (Turpeinen & Hakamäki 2018) Idrotten har en mängd normer och strukturer som försvårar kvinnornas val och möjligheter att bli tränare och ...
Sexualundervisning för småbarn : En intervjustudie riktad till pedagoger med fokus på tabu, samarbete och småbarnspedagogisk verksamhet
(2020)
Detta examensarbete är en del av ett projekt om småbarnspedagogik och social delaktighet som genomförs i samarbete med Barnavårdsföreningen i Finland. Syftet med det här arbetet är att öka förståelsen för eventuella brister ...
Språkets och kommunikationens betydelse för ackulturationsprocessen hos invandrare : En kvalitativ litteraturstudie
(2021)
Social inklusion kan främjas på olika sätt. Det här lärdomsprovet handlar om språkets och kommunikationens betydelse för ackulturationsprocessen hos invandrare. Det övergripande målet är att sammanslå kunskap inom temaområdet. ...
Familjer i en papperslös situation - upplevelser av delaktighet gällande barnens skolgång.
(2021)
Detta lärdomsprov utgår från FN:s konvention om barnets rättigheter där rätten för alla barn att gå i skola är en viktig paragraf. Också i Finland har barn i en papperslös situation enligt lag rätt att gå i skola och få ...
Hur fungerade småbarnspedagogiken på distans under coronaviruspandemin? : En studie ur vårdnadshavarnas synvinkel
(2021)
Detta lärdomsprov är ett beställningsarbete av Esbo Stad och är en del av projektet “nordiskt perspektiv”. Syftet med studien är att få en fördjupad förståelse om småbarnspedagogikens verksamhet under coronaviruspandemin ...