Sisäinen markkinointiviestintä digimedian ja sosiaalisen median välityksellä
Jormalainen, Pasi (2012)
Jormalainen, Pasi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203153465
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203153465
Tiivistelmä
Keväällä 2011 Tampereen ammattikorkeakoulun opetusteknologiakeskus kehitti uudenlaista oppimisympäristön konseptia. Konseptin strategia oli jo pitkälle suunniteltu, mutta vielä puuttui kuitenkin markkinointiviestintä, jolla konseptista saataisiin tunnettu opiskelijoiden ja henkilökunnan keskuudessa. Pääsin työharjoitteluun opetusteknologiakeskukseen keväällä 2011 yhdessä toisen opiskelijan kanssa. Aloitimme konseptin graafisen ohjeistuksen ja markkinointiviestinnän toteutuksen kesän aikana. Tarkoituksena oli ehtiä rakentaa mahdollisimman näkyvä ja vahva brändi sekä alustava markkinointi ennen syksyä, jolloin oppimisympäristö aloitti toimintansa. Ongelmana oli kuitenkin aikataulu, sillä aikaa ei ollut kolmea kuukautta enempää. Kolmen kuukauden aikana tuli rakentaa graafinen ulkoasu ja mahdollisimman paljon markkinointiviestintämateriaalia sekä aloittaa Internet-markkinointi ja perustaa sosiaalisen median ympäristöjä.
Opinnäytetyön käytännön tuloksena syntyi oppimisympäristö Floworks living labin graafinen ohjeistus, markkinointiviestintämateriaalia niin digitaalisessa kuin printtimedian muodossa, Internet-markkinointia ja sosiaalisen median markkinointikanavia. Työni kirjallisessa osiossa esittelen, miten digimedian ja sosiaalisen median avulla voidaan toteuttaa markkinointiviestintää tehokkaasti. Kirjallinen osa toimii myös Floworksin markkinointisuunnitelmana jatkossa.
Oppimisympäristö Floworks living lab saatiin markkinoitua Tampereen ammattikorkeakoulussa kesän 2011 aikana niin hyvin, että Floworksin ensimmäinen projekti pääsi 8 opiskelijan avulla käyntiin syksyllä 2011. Floworksin brändiä on tehty tunnetuksi Tampereen ammattikorkeakoulussa ja myös sen ulkopuolella, jotta yritykset voivat solmia brändipartneruudesta Floworksin kanssa. Floworks halutaan konseptina juurruttaa opiskelijoiden ja henkilökunnan, samoin kuin eri alojen sidosryhmien tietoon niin, että luotua oppimisympäristöä opittaisiin käyttämään. Opinnäytetyöni käsittelee kehitysmahdollisuuksia, joiden avulla konseptin markkinointiviestintää voidaan tehostaa entisestään.
Opinnäytetyön käytännön tuloksena syntyi oppimisympäristö Floworks living labin graafinen ohjeistus, markkinointiviestintämateriaalia niin digitaalisessa kuin printtimedian muodossa, Internet-markkinointia ja sosiaalisen median markkinointikanavia. Työni kirjallisessa osiossa esittelen, miten digimedian ja sosiaalisen median avulla voidaan toteuttaa markkinointiviestintää tehokkaasti. Kirjallinen osa toimii myös Floworksin markkinointisuunnitelmana jatkossa.
Oppimisympäristö Floworks living lab saatiin markkinoitua Tampereen ammattikorkeakoulussa kesän 2011 aikana niin hyvin, että Floworksin ensimmäinen projekti pääsi 8 opiskelijan avulla käyntiin syksyllä 2011. Floworksin brändiä on tehty tunnetuksi Tampereen ammattikorkeakoulussa ja myös sen ulkopuolella, jotta yritykset voivat solmia brändipartneruudesta Floworksin kanssa. Floworks halutaan konseptina juurruttaa opiskelijoiden ja henkilökunnan, samoin kuin eri alojen sidosryhmien tietoon niin, että luotua oppimisympäristöä opittaisiin käyttämään. Opinnäytetyöni käsittelee kehitysmahdollisuuksia, joiden avulla konseptin markkinointiviestintää voidaan tehostaa entisestään.