The Role of Social Media in Russian Tourists' Search for Information
Kähkönen, Liisa (2011)
Kähkönen, Liisa
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204023991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204023991
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee sosiaalisen media käyttöä osana venäläisten turistien tiedonhakua. Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin Pohjois-Karjalassa vierailevat venäläiset turistit. Tutkimuksessa tarkasteltiin kuluttajakäyttäytymisen matkailuun liittyviä erityispiirteitä. Lisäksi tutkittiin, mistä venäläiset turistit etsivät Pohjois-Karjalaan liittyvää matkailutietoa ja kuinka laajasti sosiaalista mediaa käytettiin tiedon lähteenä. Tutkimus selvitti, onko sosiaalisella medialla vaikutusta venäläisen turistin ratkaisuntekoon ja kohteen valintaan liittyvissä kysymyksissä ja arvioitiin sosiaalisen median mahdollisuuksia kohdemarkkinoinnissa venäläisille turisteille. Idean tutkimuksen toteutukseen antoi paikallinen matkailuorganisaatio Joensuusta, mutta tutkimustulokset ovat hyödyllisiä kaikille niille osapuolille, jotka haluavat hyödyntää sosiaalista mediaa osana markkinointistrategiaansa venäläisille turisteille.
Tutkimus toteutettiin määrällisen tutkimuksen metodia käyttäen. Empiirinen osa tutkimusta toteutettiin Joulukuussa 2010 haastattelemalla venäläisiä turisteja kauppakeskus Prismassa Joensuussa. Haastattelumateriaalin keräyksessä käytettiin kyselylomaketta. Osallistujat tutkimukseen valittiin sattumanvaraisesti, jotta tutkimukseen saatiin mukaan kattava otanta venäläisiä Pohjois-Karjalassa vierailevia turisteja. Kaiken kaikkiaan 96 vastausta hyväksyttiin mukaan tutkimukseen.
Saatujen tuloksien mukaan Pohjois-Karjalaan matkaavat venäläiset turistit vierailevat kohteessaan toistuvasti ja näin ollen eivät etsi matkakohteestaan aktiivisesti tietoa. Kuitenkin, tutkimus osoittaa että venäläiset turistit käyttävät sosiaalista mediaa aktiivisesti osana yleisesti matkailuun liittyvää tiedonhakua, koska se yhdistää kaksi tiedonhaussa heidän eniten käyttämäänsä lähdettä - internetin ja ystävät ja sukulaiset. Lisäksi tulokset osoittavat, että sosiaalisella medialla on vaikutusta venäläisten turistien päätöksentekoon, mikä tukee sosiaalisen median hyödyllisyyttä kohdemarkkinoinnissa venäläisille turisteille.
Tutkimus toteutettiin määrällisen tutkimuksen metodia käyttäen. Empiirinen osa tutkimusta toteutettiin Joulukuussa 2010 haastattelemalla venäläisiä turisteja kauppakeskus Prismassa Joensuussa. Haastattelumateriaalin keräyksessä käytettiin kyselylomaketta. Osallistujat tutkimukseen valittiin sattumanvaraisesti, jotta tutkimukseen saatiin mukaan kattava otanta venäläisiä Pohjois-Karjalassa vierailevia turisteja. Kaiken kaikkiaan 96 vastausta hyväksyttiin mukaan tutkimukseen.
Saatujen tuloksien mukaan Pohjois-Karjalaan matkaavat venäläiset turistit vierailevat kohteessaan toistuvasti ja näin ollen eivät etsi matkakohteestaan aktiivisesti tietoa. Kuitenkin, tutkimus osoittaa että venäläiset turistit käyttävät sosiaalista mediaa aktiivisesti osana yleisesti matkailuun liittyvää tiedonhakua, koska se yhdistää kaksi tiedonhaussa heidän eniten käyttämäänsä lähdettä - internetin ja ystävät ja sukulaiset. Lisäksi tulokset osoittavat, että sosiaalisella medialla on vaikutusta venäläisten turistien päätöksentekoon, mikä tukee sosiaalisen median hyödyllisyyttä kohdemarkkinoinnissa venäläisille turisteille.