Erilaisten käyttäytymismallien vaikutus työyhteisössä ja asiakastyössä
Lehtovaara, Taina (2021)
Lehtovaara, Taina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102152334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102152334
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka erilaiset käyttäytymismallit vaikuttavat työyhteisön välisessä kommunikaatiossa ja vuorovaikutuksessa sekä asiakastyössä. Tavoitteena oli selvittää työyhteisön eri työntekijöiden erityispiirteitä vuorovaikutustilanteissa, ja sitä kuinka nämä erilaiset piirteet vaikuttavat jokapäiväiseen kanssakäymiseen ja kommunikaatioon työyhteisössä. Toimeksiantajana toimi espoolainen toimisto- ja hallintopalveluita tarjoava pieni yritys.
Työyhteisön toiminta tehostuu ja turhilta konflikteilta on entistä paremmat edellytykset välttyä, kun ymmärretään ihmisten erilaisuus ja tunnetaan paremmin jokaisen tapa kommunikoida ja toimia vuorovaikutustilanteissa. Myös toimeksiantaja hyötyi tästä tutkimuksesta saadessaan enemmän tietoa työntekijöistään ja siitä, kuinka heidän kanssaan tulisi kommunikoida. Sen myötä työnantaja voi myös ymmärtää, miten paremmin motivoida ja sitouttaa työntekijöitä. Lopputuloksena voidaan saavuttaa kokonaisvaltaista työhyvinvointia paremmalla ymmärryksellä ja ihmistuntemuksella.
Opinnäytetyön teoria jakaantui kolmeen kokonaisuuteen, jotka olivat kommunikaatio ja vuorovaikutus, DISC-profiileihin perustuvat käyttäytymismallit sekä työhyvinvointi. Kommunikaation ja vuorovaikutuksen rooli oli suuri tutkimuksen kannalta. Käyttäytymismallit esitettiin väreinä, jotka myös esiintyivät tutkimusmetodissa ja -tuloksissa. Kukaan ei kuulu vain yhteen malliin, vaan ihmisistä löytyy sekoitus kahta tai useampaakin mallia. Eri värityyppien avulla pystytään hahmottamaan esimerkiksi, kuinka intro- tai ekstroverttejä kukin on ja onko fokus enemmän asioissa vai tunteissa.
Tutkimus toteutettiin internetistä löytyvällä väripersoonallisuustestillä. Siitä saatavia tuloksia täydennettiin lyhyellä teemahaastattelulla. Toimeksiantajan työyhteisöstä oli löydettävissä hyvä sekoitus eri värityyppejä. Ideaalitilanteessa työyhteisössä tulee olla kattavasti kaikkia eri värityyppejä sekaisin. Värityypit voivat täydentää toisiaan ja yhdistelemällä eri värityyppejä työyhteisöön, voidaan saavuttaa paras mahdollinen ryhmädynamiikka.
Työyhteisön toiminta tehostuu ja turhilta konflikteilta on entistä paremmat edellytykset välttyä, kun ymmärretään ihmisten erilaisuus ja tunnetaan paremmin jokaisen tapa kommunikoida ja toimia vuorovaikutustilanteissa. Myös toimeksiantaja hyötyi tästä tutkimuksesta saadessaan enemmän tietoa työntekijöistään ja siitä, kuinka heidän kanssaan tulisi kommunikoida. Sen myötä työnantaja voi myös ymmärtää, miten paremmin motivoida ja sitouttaa työntekijöitä. Lopputuloksena voidaan saavuttaa kokonaisvaltaista työhyvinvointia paremmalla ymmärryksellä ja ihmistuntemuksella.
Opinnäytetyön teoria jakaantui kolmeen kokonaisuuteen, jotka olivat kommunikaatio ja vuorovaikutus, DISC-profiileihin perustuvat käyttäytymismallit sekä työhyvinvointi. Kommunikaation ja vuorovaikutuksen rooli oli suuri tutkimuksen kannalta. Käyttäytymismallit esitettiin väreinä, jotka myös esiintyivät tutkimusmetodissa ja -tuloksissa. Kukaan ei kuulu vain yhteen malliin, vaan ihmisistä löytyy sekoitus kahta tai useampaakin mallia. Eri värityyppien avulla pystytään hahmottamaan esimerkiksi, kuinka intro- tai ekstroverttejä kukin on ja onko fokus enemmän asioissa vai tunteissa.
Tutkimus toteutettiin internetistä löytyvällä väripersoonallisuustestillä. Siitä saatavia tuloksia täydennettiin lyhyellä teemahaastattelulla. Toimeksiantajan työyhteisöstä oli löydettävissä hyvä sekoitus eri värityyppejä. Ideaalitilanteessa työyhteisössä tulee olla kattavasti kaikkia eri värityyppejä sekaisin. Värityypit voivat täydentää toisiaan ja yhdistelemällä eri värityyppejä työyhteisöön, voidaan saavuttaa paras mahdollinen ryhmädynamiikka.