Pienten yritysten luotonantoprosessissa käytettävän oh-jeistuksen parantaminen – Case luottolaitos X
Heikkinen, Liisa; Pekkarinen, Minna (2009)
Heikkinen, Liisa
Pekkarinen, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
Creative Commons Attribution-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906043695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906043695
Tiivistelmä
Työmme tarkoituksena on lisätä Luottolaitos x:n henkilöstön valmiuksia yritysten luotonanto-prosessissa. Syksyllä 2007 vapaamuotoisessa keskustelussa Luottolaitos x:n kahdessa eri kont-torissa muutaman toimihenkilön kanssa ilmeni kehittämistarpeita luotonantoprosessissa käy-tettävää ohjeistusta kohtaan. Kiinnostuimme selvittämään, kuinka kolmessa eri konttoreissa hallitaan luotonmyöntöprosessin kulku, ohjeistuksen haku ja sen käyttö ja kuinka hyvin toimi-henkilöt kokevat osaavansa lukea luottoa hakevan yrityksen tilinpäätöstä. Nykyinen ohjeistus luotonantoon löytyy yrityksen intranetistä ja pankin sekä konttorien levyiltä vaihdellen vuosil-ta 2005 – 2008. Ohjeistus on hajautunut eri kansioihin.
Lähdimme selvittämään yritysten luotonantoprosessissa käytettävän ohjeistuksen toimivuutta ja toimihenkilöiden tilinpäätöksen tulkinnan osaamista kvalitatiivisella vertailevalla tutkimuk-sella. Selvitimme kyselyn avulla yrityspankkilaisten ja konttorissa työskentelevien toimihenki-löiden osaamisessa olevia eroja. Lähetimme kyselyn Luottolaitoksen kolmeen eri konttoriin, sekä yksityis- että yrityslainojen parissa työskenteleville henkilöille. Haastattelimme myös Luottolaitos x:ssä työskentelevää yritysluototusta hoitavaa toimihenkilöä selvittääksemme luotonmyöntöprosessin rungon.
Kyselymme tuloksena selvisi, että noin puolet yrityslainoja hoitavista työntekijöistä kokee osaavansa tulkita tilinpäätöstä ja käyttää siitä löytyvää ohjeistusta, kun taas toinen puolikas kokee, lähinnä lyhyestä pankkitaustastaan johtuen osaamisessaan ja valmiuksissaan selviä puutteita. Haastattelua käytimme pohjana kun työstimme ohjeistuksesta selkeämpää ja poh-dimme kehitysmahdollisuuksia toimihenkilöiden vaikeina pitämiin asioihin. Käytimme tunnus-lukujen laskemisen ohjeistuksen pohjana niitä tunnuslukuja, joita yritysluototuksen asiantun-tija piti tärkeänä. Tuloksena haastattelusta saimme rautalankaversion luotonantoprosessista, josta käy läpi kokeneen yrityspankkilaisen näkemys asioiden tärkeysjärjestyksestä ja luotto-päätöksen myöntöön tai kieltävään päätökseen eniten vaikuttavat seikat.
Kvalitatiivisen kyselyn ja haastattelun pohjalta lähdimme työstämään nykyistä luotonantopro-sessiin liittyvää ohjeistusta. Siirsimme intranetissä ja pankin ja konttoreiden levyasemilla olevat ohjeistukset saman kansion alle. Sinne tulivat ohje tärkeimpien tunnuslukujen laskemi-seen, yritystietolomake sekä ohjeistus luotonantoprosessin etenemiseen.
Lähdimme selvittämään yritysten luotonantoprosessissa käytettävän ohjeistuksen toimivuutta ja toimihenkilöiden tilinpäätöksen tulkinnan osaamista kvalitatiivisella vertailevalla tutkimuk-sella. Selvitimme kyselyn avulla yrityspankkilaisten ja konttorissa työskentelevien toimihenki-löiden osaamisessa olevia eroja. Lähetimme kyselyn Luottolaitoksen kolmeen eri konttoriin, sekä yksityis- että yrityslainojen parissa työskenteleville henkilöille. Haastattelimme myös Luottolaitos x:ssä työskentelevää yritysluototusta hoitavaa toimihenkilöä selvittääksemme luotonmyöntöprosessin rungon.
Kyselymme tuloksena selvisi, että noin puolet yrityslainoja hoitavista työntekijöistä kokee osaavansa tulkita tilinpäätöstä ja käyttää siitä löytyvää ohjeistusta, kun taas toinen puolikas kokee, lähinnä lyhyestä pankkitaustastaan johtuen osaamisessaan ja valmiuksissaan selviä puutteita. Haastattelua käytimme pohjana kun työstimme ohjeistuksesta selkeämpää ja poh-dimme kehitysmahdollisuuksia toimihenkilöiden vaikeina pitämiin asioihin. Käytimme tunnus-lukujen laskemisen ohjeistuksen pohjana niitä tunnuslukuja, joita yritysluototuksen asiantun-tija piti tärkeänä. Tuloksena haastattelusta saimme rautalankaversion luotonantoprosessista, josta käy läpi kokeneen yrityspankkilaisen näkemys asioiden tärkeysjärjestyksestä ja luotto-päätöksen myöntöön tai kieltävään päätökseen eniten vaikuttavat seikat.
Kvalitatiivisen kyselyn ja haastattelun pohjalta lähdimme työstämään nykyistä luotonantopro-sessiin liittyvää ohjeistusta. Siirsimme intranetissä ja pankin ja konttoreiden levyasemilla olevat ohjeistukset saman kansion alle. Sinne tulivat ohje tärkeimpien tunnuslukujen laskemi-seen, yritystietolomake sekä ohjeistus luotonantoprosessin etenemiseen.