Tunneäly tutuksi : Harjoitteita tunneälyn kehittämiseksi
Rauas, Minna; Haaranen, Maila; Mätäsjärvi, Tiina (2012)
Rauas, Minna
Haaranen, Maila
Mätäsjärvi, Tiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204224789
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204224789
Tiivistelmä
Tunneäly on kykyä havaita ja hallita sekä omia, ja muiden tunteita ja ottaa tunteista oppia omaan ajatteluun. Tunneälykykyihin kuuluvat lähtökohtaisesti tunteiden tiedostaminen itsessä ja toisissa sekä omien tunteiden ilmaiseminen. Muita tunneälykkyyden ominaispiirteitä ovat itsehillintä, taito motivoitua ja empatiakyky.
Tunneäly on ominaisuus, jota on mahdollista oppia ja kehittää. Tunneälytaitojen oppiminen ja kehittäminen on yksilöllinen, pitkäjänteinen ja hidas prosessi. Tunnetaitojen harjoittelu alkaa itsehavainnoinnista ja reflektoinnista. Tunneälykäs ihminen osaa tunnistaa, nimetä ja hallita tunteita. Hänellä on tunne ja järki tasapainossa. Itsetunto ja elämänhallinta kehittyvät tunneälyn mukana. Tunneälyn avulla voidaan hallita sisäisiä ja ulkoisia uhkia sekä ratkaista asioita tasapainoisesti. Tunneälykäs ihminen pystyy suuntaamaan tunteensa tavoitteiden saavuttamiseen.
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli perehtyä tunneälykkyyden määritelmään ja sen merkitykseen ihmisen henkisessä kehityksessä. Lisäksi työssä esiteltiin viisi harjoitetta tunneälytaitojen kehittämiseksi ja kaksi testiä tunneälytaitojen kartoittamiseksi. Harjoitteiden ja testien tavoitteena on lisätä tietoisuutta ajatuksista ja niiden avulla voidaan helpottaa tunteista puhumisen aloittamista.
Tunneäly on ominaisuus, jota on mahdollista oppia ja kehittää. Tunneälytaitojen oppiminen ja kehittäminen on yksilöllinen, pitkäjänteinen ja hidas prosessi. Tunnetaitojen harjoittelu alkaa itsehavainnoinnista ja reflektoinnista. Tunneälykäs ihminen osaa tunnistaa, nimetä ja hallita tunteita. Hänellä on tunne ja järki tasapainossa. Itsetunto ja elämänhallinta kehittyvät tunneälyn mukana. Tunneälyn avulla voidaan hallita sisäisiä ja ulkoisia uhkia sekä ratkaista asioita tasapainoisesti. Tunneälykäs ihminen pystyy suuntaamaan tunteensa tavoitteiden saavuttamiseen.
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli perehtyä tunneälykkyyden määritelmään ja sen merkitykseen ihmisen henkisessä kehityksessä. Lisäksi työssä esiteltiin viisi harjoitetta tunneälytaitojen kehittämiseksi ja kaksi testiä tunneälytaitojen kartoittamiseksi. Harjoitteiden ja testien tavoitteena on lisätä tietoisuutta ajatuksista ja niiden avulla voidaan helpottaa tunteista puhumisen aloittamista.