Opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille nieluputken asettamisesta, käsiventilaatiosta ja laryngoskooppiavusteisen intubaation avustamisesta
Kanerva, Minna; Mielityinen, Hanna-Mari; Sinivuori, Susanna (2021)
Kanerva, Minna
Mielityinen, Hanna-Mari
Sinivuori, Susanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102172409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102172409
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille nieluputken asettamisesta, käsiventilaatiosta ja laryngoskooppiavusteisen intubaation avustamisesta. Tavoitteena on edistää sairaanhoitajaopiskelijoiden osaamista nieluputken asettamisesta, käsiventilaatiossa ja laryngoskooppiavusteisen intubaation avustamisessa. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opetusvideona sairaanhoitajaopiskelijoille nieluputken asettamisesta, käsiventilaatiosta ja laryngoskooppiavusteisessa intubaatiossa avustamisesta. Video tuotettiin Laurea ammattikorkeakoululle opetukselliseen käyttöön. Yhteistyökumppani on Laurea ammattikorkeakoulu. Opetusvideon tarve nousi yhteistyökumppanilta.
Teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty hoitotyön toimintoja hengityksen turvaamiseksi, hengitystä sekä hengityselimistöä, nieluputkea ja sen käyttöä, käsiventilaatiota sekä laryngoskooppiavusteista intubaatiota. Tutkimustietoa on etsitty eri tietokannoista ja niistä on koottu teoreettinen viitekehys nieluputken asettamisesta, käsiventilaatiosta sekä laryngoskooppiavusteisesta intubaatiosta.
Video esitettiin Laurean III moduulin hoitotyön opiskelijoille ja heiltä kerättiin palautetta videon toteutuksesta. Palaute kerättiin anonyymisti palautelomakkeella, jossa opiskelijat arvioivat videon sisältöä, toteutusta ja videon tuomaa hyötyä oppimisen tukena asteikolla 1-5. Kysymykset käsittelivät videon sisällön hyödyntämistä oppimisen apuvälineenä, tiedon saamista, videon aihesisällön kattavuutta, loogisuutta, opetusvideon pituutta sekä toteutuksen onnistumista. Vastauksia saimme 17 sairaanhoitajaopiskelijalta. Yli 85 % vastasi olevansa jokseenkin samaa mieltä tai täysin samaa mieltä kaikkiin kysymyksiin, ~16 % vastaajista ei osannut sanoa ja vain alle <2 % vastaajista oli jokseenkin erimieltä koskien toteutusta sekä sisällön kattavuutta.
Teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty hoitotyön toimintoja hengityksen turvaamiseksi, hengitystä sekä hengityselimistöä, nieluputkea ja sen käyttöä, käsiventilaatiota sekä laryngoskooppiavusteista intubaatiota. Tutkimustietoa on etsitty eri tietokannoista ja niistä on koottu teoreettinen viitekehys nieluputken asettamisesta, käsiventilaatiosta sekä laryngoskooppiavusteisesta intubaatiosta.
Video esitettiin Laurean III moduulin hoitotyön opiskelijoille ja heiltä kerättiin palautetta videon toteutuksesta. Palaute kerättiin anonyymisti palautelomakkeella, jossa opiskelijat arvioivat videon sisältöä, toteutusta ja videon tuomaa hyötyä oppimisen tukena asteikolla 1-5. Kysymykset käsittelivät videon sisällön hyödyntämistä oppimisen apuvälineenä, tiedon saamista, videon aihesisällön kattavuutta, loogisuutta, opetusvideon pituutta sekä toteutuksen onnistumista. Vastauksia saimme 17 sairaanhoitajaopiskelijalta. Yli 85 % vastasi olevansa jokseenkin samaa mieltä tai täysin samaa mieltä kaikkiin kysymyksiin, ~16 % vastaajista ei osannut sanoa ja vain alle <2 % vastaajista oli jokseenkin erimieltä koskien toteutusta sekä sisällön kattavuutta.