Perehdy ja opi : Katsaus perehdytykseen riskiraskausosaston kätilötyön näkökulmasta
Laiho, Hanna; Lehtilä, Nina (2012)
Laiho, Hanna
Lehtilä, Nina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204275326
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204275326
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on kehittää kätilöopiskelijoiden perehdytystä riskiraskausosaston kätilötyöhön ennen käytännönharjoittelua. Opinnäytetyön teoreettinen osa on koostettu kirjallisuuskatsauksen pohjalta perehdytyksestä. Opinnäytetyöhön liittyvä kehitystehtävä on toteutettu työelämälähtöisesti toiminnallisena opinnäytetyönä, jonka tuotoksena on tehty perehtymismateriaali opiskelijoiden itseopiskeluun.
Perehdytysmateriaali sisältää tietoa osastosta, osaston toiminnasta, osastolla hoidettavista potilasryhmistä sekä harjoitteluun liittyvistä käytännöistä. Tavoitteena on valmistaa opiskelijaa henkisesti tulevaa harjoittelua ja ammattia varten. Perehdytysmateriaali on saatavilla Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoille sähköisessä muodossa Moodlen oppimateriaalipankissa.
Opinnäytetyössä selvitetään perehdytyksen merkitystä ja perehdytyksessä käsiteltäviä asioita. Oppimiseen ja perehtymiseen liittyy olennaisesti ammattiin kasvu. Ammatillisesta kasvusta on luotu teorioita, joiden kautta opinnäytetyössä oppimista ja ammatissa kehittymistä käsitellään.
Monissa tutkimuksissa on selvinnyt, että perehdyttämisellä voidaan vaikuttaa työntekijän työpaikkaan sitoutumiseen, työviihtyvyyteen, työssä jaksamiseen sekä ammatilliseen kehittymiseen. Samat asiat korostuvat myös opiskelijan harjoittelun aikana saamassa perehdytyksessä.
Riittävä perehdyttäminen on tärkeää. Opiskelija on pitkän harjoittelujakson aikana yksi osa työyhteisöä, joten hänellä on yhtäläinen tarve ja oikeus perehdytykseen. Opiskelija on myös potentiaalinen tuleva osaston työntekijä joten hänen perehdytykseensä tulisi kiinnittää riittävää huomiota. Jatkossa voitaisiin tutkia kohtaako osastolle työskentelemään menevien kätilöiden opiskeluaikana saama ohjaus ja perehdytys heidän tarpeitansa osaston uusina työntekijöinä.
Perehdytysmateriaali sisältää tietoa osastosta, osaston toiminnasta, osastolla hoidettavista potilasryhmistä sekä harjoitteluun liittyvistä käytännöistä. Tavoitteena on valmistaa opiskelijaa henkisesti tulevaa harjoittelua ja ammattia varten. Perehdytysmateriaali on saatavilla Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoille sähköisessä muodossa Moodlen oppimateriaalipankissa.
Opinnäytetyössä selvitetään perehdytyksen merkitystä ja perehdytyksessä käsiteltäviä asioita. Oppimiseen ja perehtymiseen liittyy olennaisesti ammattiin kasvu. Ammatillisesta kasvusta on luotu teorioita, joiden kautta opinnäytetyössä oppimista ja ammatissa kehittymistä käsitellään.
Monissa tutkimuksissa on selvinnyt, että perehdyttämisellä voidaan vaikuttaa työntekijän työpaikkaan sitoutumiseen, työviihtyvyyteen, työssä jaksamiseen sekä ammatilliseen kehittymiseen. Samat asiat korostuvat myös opiskelijan harjoittelun aikana saamassa perehdytyksessä.
Riittävä perehdyttäminen on tärkeää. Opiskelija on pitkän harjoittelujakson aikana yksi osa työyhteisöä, joten hänellä on yhtäläinen tarve ja oikeus perehdytykseen. Opiskelija on myös potentiaalinen tuleva osaston työntekijä joten hänen perehdytykseensä tulisi kiinnittää riittävää huomiota. Jatkossa voitaisiin tutkia kohtaako osastolle työskentelemään menevien kätilöiden opiskeluaikana saama ohjaus ja perehdytys heidän tarpeitansa osaston uusina työntekijöinä.