Sosiaalinen media työssäoppimisen yhteydenpidossa : - opettajat kokeilijoina ja kehittäjinä
Toijala, Hanna (2012)
Toijala, Hanna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204275408
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204275408
Tiivistelmä
Tutkimus tarkastelee sosiaalisen median hyödyntämistä yhteydenpidossa opettajan ja opiskelijoiden välillä työssäoppimisessa. Tutkimuksessa haetaan sekä sosiaalisen median palvelujen käyttötapoja että käytön edellytyksiä. Toimintatutkimuksen kehittämistehtävä kiinnittyy oppilaitoksessa meneillään olevaan työssäoppimisen käytäntöjä kehittävään projektiin, jonka puitteissa ammatillisen koulutuksen opettajat kokeilevat valitsemaansa palvelua opiskelijoiden kanssa.
Kehittämistyötä johtaa tutkija, oppilaitoksen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnittelija. Opettajaryhmän säännöllisissä tapaamisissa perehdytään tutkittavaan aiheeseen ja annetaan vertaistukea pyrkien yhdessä ratkaisemaan esiin nousevia kysymyksiä. Tiedonhankintamenetelminä ovat tutkijan osallistuva havainnointi ja puolistrukturoitu kysely opettajille. Tulokset perustuvat tutkijan aineistosta tekemään tulkintaan ja sisällönanalyysiin.
Tutkimus vahvistaa tutkijan ennakko-oletusta, että sosiaalinen media tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia joustavaan ja oikea-aikaiseen yhteydenpitoon sekä yksittäisen opiskelijan että koko opiskelijaryhmän välillä. Samalla tutkimus kuitenkin antaa viitteitä siitä, että laajamittaiselle sosiaalisen median opetuskäytölle ei ole vielä riittäviä edellytyksiä. Kehitettävää on sekä asenteissa että osaamisessa niin opettajilla kuin opiskelijoillakin.
Tutkimus osoittaa, että uuden sosiaalisen median palvelujen opetuskäytön kehittäminen vaatii opettajalta innostuksen lisäksi hyvää tieto- ja viestintätekniikan osaamista mutta myös mahdollisuutta sitoutua, eli resurssia kehittämistyölle. Yhteistyö muiden opettajien ja asiantuntijoiden kanssa tukee hyvin opettajan oman osaamisen mutta samalla myös oppilaitoksen verkko-opetuksen kehittämistä.
Kehittämistyötä johtaa tutkija, oppilaitoksen tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön suunnittelija. Opettajaryhmän säännöllisissä tapaamisissa perehdytään tutkittavaan aiheeseen ja annetaan vertaistukea pyrkien yhdessä ratkaisemaan esiin nousevia kysymyksiä. Tiedonhankintamenetelminä ovat tutkijan osallistuva havainnointi ja puolistrukturoitu kysely opettajille. Tulokset perustuvat tutkijan aineistosta tekemään tulkintaan ja sisällönanalyysiin.
Tutkimus vahvistaa tutkijan ennakko-oletusta, että sosiaalinen media tarjoaa uudenlaisia mahdollisuuksia joustavaan ja oikea-aikaiseen yhteydenpitoon sekä yksittäisen opiskelijan että koko opiskelijaryhmän välillä. Samalla tutkimus kuitenkin antaa viitteitä siitä, että laajamittaiselle sosiaalisen median opetuskäytölle ei ole vielä riittäviä edellytyksiä. Kehitettävää on sekä asenteissa että osaamisessa niin opettajilla kuin opiskelijoillakin.
Tutkimus osoittaa, että uuden sosiaalisen median palvelujen opetuskäytön kehittäminen vaatii opettajalta innostuksen lisäksi hyvää tieto- ja viestintätekniikan osaamista mutta myös mahdollisuutta sitoutua, eli resurssia kehittämistyölle. Yhteistyö muiden opettajien ja asiantuntijoiden kanssa tukee hyvin opettajan oman osaamisen mutta samalla myös oppilaitoksen verkko-opetuksen kehittämistä.