Internetpelin käyttö ehkäisevän päihdetyön apuna : nuoret mukaan aktiivisina tekijöinä päihdevalistukseen
Gali, Kristiina; Koponen, Heidi (2012)
Gali, Kristiina
Koponen, Heidi
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203293909
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201203293909
Tiivistelmä
Nuorten päihteiden käyttö on vähentynyt 2000 - luvulla, mutta se on edelleen yhteiskuntamme ongelma. Nuorten keskuudessa yleisimmin käytetyt päihteet ovat nikotiinituotteet, alkoholi, alkoholi ja lääkkeet sekä kannabis. Päihteiden käytön aloitusikä on noussut 13 vuodesta 15 vuoteen, mutta ehkäisevän päihdetyön tavoitteena on vielä nostaa päihteiden käytön aloitusikää ja vähentää päihteiden käyttöä. Nuoret toivovat päihdevalistusmetodien uudistamista nykyaikaan sopivaksi. He toivovat pystyvänsä osallistumaan päihdevalistukseen aktiivisina tekijöinä. Päihdevalistuksella pyritään vaikuttamaan nuorten päihdeasenteisiin.
Internetpelin käyttö ehkäisevässä päihdetyössä on perusteltua, koska peleillä on suuri potentiaali terveyden edistämisessä. Ne muokkaavat pelaajan ajatus- ja kokemusmaailmaa. Internetin merkitys on kasvanut nuorten keskuudessa. Sitä käytetään viihdekäytön lisäksi opetuksen ja tiedonhaun tukena.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa peli 12 – 16 -vuotiaille nuorille päihteiden käytöstä. Tavoitteena on kehittää työväline ennaltaehkäisevän päihdetyön parissa työskentelevien ammattilaisten avuksi vähentämään nuorten päihteidenkäyttöä. Opinnäytetyö kuuluu Erityisestä edistävään – hankkeeseen ja se toteutetaan yhteistyössä Salon kaupungin kanssa.
Pelin ideana on asettaa nuori reaalielämän päihteidenkäyttöön liittyvien valintojen eteen. Pelaaja saa pelin kuluessa kysymyksiä, joihin on terveyden kannalta hyvät ja huonot vastausvaihtoehdot. Kysymykset käsittelevät päihteiden käyttöä, kaveripiirin vaikutusta nuoren valintoihin, riski- ja suojaavia tekijöitä ja liikennekäyttäytymistä. Pelaaja saa välittömän palautteen valintansa vaikutuksista terveyteen.
Internetpeliä pystytään hyödyntämään päihdevalistuksen tukena koulun terveystiedon tunneilla. Pelin pelaaminen on mahdollista myös vapaa-aikana. Tämän kaltaisella Internetpelillä on laajat kehitysmahdollisuudet terveyden edistämisen tukena. Peliä pystyy kehittämään realistisemmaksi ja stimuloivammaksi lisäämällä uutta grafiikkaa, haastavuutta ja jatkuvuutta.
Internetpelin käyttö ehkäisevässä päihdetyössä on perusteltua, koska peleillä on suuri potentiaali terveyden edistämisessä. Ne muokkaavat pelaajan ajatus- ja kokemusmaailmaa. Internetin merkitys on kasvanut nuorten keskuudessa. Sitä käytetään viihdekäytön lisäksi opetuksen ja tiedonhaun tukena.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa peli 12 – 16 -vuotiaille nuorille päihteiden käytöstä. Tavoitteena on kehittää työväline ennaltaehkäisevän päihdetyön parissa työskentelevien ammattilaisten avuksi vähentämään nuorten päihteidenkäyttöä. Opinnäytetyö kuuluu Erityisestä edistävään – hankkeeseen ja se toteutetaan yhteistyössä Salon kaupungin kanssa.
Pelin ideana on asettaa nuori reaalielämän päihteidenkäyttöön liittyvien valintojen eteen. Pelaaja saa pelin kuluessa kysymyksiä, joihin on terveyden kannalta hyvät ja huonot vastausvaihtoehdot. Kysymykset käsittelevät päihteiden käyttöä, kaveripiirin vaikutusta nuoren valintoihin, riski- ja suojaavia tekijöitä ja liikennekäyttäytymistä. Pelaaja saa välittömän palautteen valintansa vaikutuksista terveyteen.
Internetpeliä pystytään hyödyntämään päihdevalistuksen tukena koulun terveystiedon tunneilla. Pelin pelaaminen on mahdollista myös vapaa-aikana. Tämän kaltaisella Internetpelillä on laajat kehitysmahdollisuudet terveyden edistämisen tukena. Peliä pystyy kehittämään realistisemmaksi ja stimuloivammaksi lisäämällä uutta grafiikkaa, haastavuutta ja jatkuvuutta.