Kahden kulttuurin perheiden huoltajien kokemuksia osallisuudestaan varhaiskasvatuksessa
Sottinen-Martinez, Rosa-Maria; Åkerblom, Pia (2021)
Sottinen-Martinez, Rosa-Maria
Åkerblom, Pia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102182452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102182452
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kahden kulttuurin perheiden heikommin varhaiskasvatusyksikön kieltä puhuvan huoltajan kokemuksia osallisuudestaan lapsensa varhaiskasvatuksesta. Tarkoituksena oli kerätä tietoa, jota voivat käyttää sekä kahden kulttuurin perheiden järjestö Familia ry varhaiskasvatuksen ammattilaisten kouluttamiseen että varhaiskasvatuksen ammattilaiset omaan kehittymiseensä huoltajien osallisuuden vahvistajina.
Teoreettinen viitekehys muodostui kahden kulttuurin perheen määrittelystä sekä huoltajien osallisuudesta varhaiskasvatuksessa. Huoltajien osallisuutta varhaiskasvatuksessa lähestyttiin vuorovaikutuksen, kulttuurierojen ja kielen vaikutuksen kautta.
Tutkimus toteutettiin varhaiskasvatusyksiköihin sekä sosiaaliseen mediaan jaettuna verkkokyselynä marras-joulukuussa 2020. Kysely koostui avoimista ja suljetuista kysymyksistä, joihin saatiin 37 vastausta. Kyselyn tuloksia analysoitiin sekä määrällisin että laadullisin keinoin, ja avointen kysymysten analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysiä.
Tutkimuksessa selvisi, että vastaajat olivat osallisuuteen varhaiskasvatuksessa yleisesti tyytyväisiä. Kielellä oli vaikutusta osallisuuteen ja monesti vieraskielisen huoltajan osallisuus oli riippuvainen toisen huoltajan toimimisesta tulkkina. Huoltajien osallisuuden koettiin helposti rajoittuvan lapsen varhaiskasvatuskeskusteluihin. Huoltajat toivoivat mahdollisuuksia yhteisöllisyyteen toisten huoltajien kanssa sekä yhteisen kielen löytymistä varhaiskasvatushenkilöstön kanssa. Kulttuurieroilla ei nähty olevan merkittävää vaikutusta osallisuuteen. Tuloksista laadittiin Familia ry:lle konkreettinen huonetaulu, jossa tuotiin esiin huoltajien kokemuksia osallisuudesta ja toiveita sen parantamiseen.
Teoreettinen viitekehys muodostui kahden kulttuurin perheen määrittelystä sekä huoltajien osallisuudesta varhaiskasvatuksessa. Huoltajien osallisuutta varhaiskasvatuksessa lähestyttiin vuorovaikutuksen, kulttuurierojen ja kielen vaikutuksen kautta.
Tutkimus toteutettiin varhaiskasvatusyksiköihin sekä sosiaaliseen mediaan jaettuna verkkokyselynä marras-joulukuussa 2020. Kysely koostui avoimista ja suljetuista kysymyksistä, joihin saatiin 37 vastausta. Kyselyn tuloksia analysoitiin sekä määrällisin että laadullisin keinoin, ja avointen kysymysten analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysiä.
Tutkimuksessa selvisi, että vastaajat olivat osallisuuteen varhaiskasvatuksessa yleisesti tyytyväisiä. Kielellä oli vaikutusta osallisuuteen ja monesti vieraskielisen huoltajan osallisuus oli riippuvainen toisen huoltajan toimimisesta tulkkina. Huoltajien osallisuuden koettiin helposti rajoittuvan lapsen varhaiskasvatuskeskusteluihin. Huoltajat toivoivat mahdollisuuksia yhteisöllisyyteen toisten huoltajien kanssa sekä yhteisen kielen löytymistä varhaiskasvatushenkilöstön kanssa. Kulttuurieroilla ei nähty olevan merkittävää vaikutusta osallisuuteen. Tuloksista laadittiin Familia ry:lle konkreettinen huonetaulu, jossa tuotiin esiin huoltajien kokemuksia osallisuudesta ja toiveita sen parantamiseen.