Sosionomi koululaisen tukena : Ylästön alakoulun henkilökunnan näkemyksiä sosionomin työstä koulussa
Blomberg, Pia; Tommola, Jonna (2012)
Blomberg, Pia
Tommola, Jonna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204295497
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204295497
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Blomberg Pia & Tommola Jonna. Sosionomi koululaisen tukena – Ylästön ala-koulun henkilökunnan näkemyksiä sosionomin työstä koulussa. Järvenpää, kevät 2012, 55 sivua, 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusoh-jelma, diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, Sosionomi (AMK)+ diakonin virkakelpoisuus+ lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Eri ammattikuntien edustajien tarve kouluissa kasvaa maailman sekä lasten ja perheiden ongelmien muuttuessa. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää sosionomin mahdollisuuksia työskennellä kouluympäristössä. Tutkimus tehtiin yhteistyössä Vantaalla olevan Ylästön koulun kanssa. Tutkimuksessa selvitettiin myös mitä työmahdollisuuksia sosionomi-diakoni voisi tuoda koulutyöskentelyyn.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja kysely tehtiin haastattelumenetelmää käyttäen. Haastattelimme kuutta koulussa työskentelevää eri ammattikunnan edustajaa. Haastattelut olivat teemahaastatteluja. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmällä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että sosionomille löytyisi merkittävä paikka koulumaailmasta. Sosionomin ammattitaitoa arvostettiin ja sen nähtiin tuovan lisämahdollisuuksia koulutyöskentelyyn. Sosionomi voisi toimia monessakin eri työtehtävässä. Tärkeimpänä mainittiin yhdyshenkilön asema vanhempien ja koulun välillä. Muita mainittuja työmenetelmiä olivat muun muassa erilaisten kerhojen ja ohjatun välituntileikin vetäminen, keskusteluapu sekä opettajan työparina toimiminen. Sosionomin työ koulussa voisi tutkimuksen mukaan olla laaja ja sen vuoksi myös tarkan työnkuvan määrittäminen tärkeää niin, että työ tukisi koulun, oppilaiden tarpeita.
Kouluissa yhteistyö seurakunnan kanssa jää usein vähäiseksi. Ylästön koulussa seurakunta pitää säännöllisin väliajoin aamunavauksia. Diakonin työskentely koulussa voisi lisätä tätä yhteistyötä. Diakonin läsnäolo kouluympäristössä nähtiin positiivisena, mutta myös haasteellisena asiana. Uskonnon opetus ei saa olla nykypäivänä tunnuksellista ja monen vastaajan mielestä diakoni voisi herättää eriarvoisuuden tunnetta, koska kyseessä on kristillisen koulutuksen omaava henkilö. Kuitenkin haastateltavien mielestä diakoniatyöstä voisi olla paljon apua esimerkiksi oppilaiden surutyön läpikäymisessä ja tukemisessa.
Blomberg Pia & Tommola Jonna. Sosionomi koululaisen tukena – Ylästön ala-koulun henkilökunnan näkemyksiä sosionomin työstä koulussa. Järvenpää, kevät 2012, 55 sivua, 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak etelä Järvenpää. Sosiaalialan koulutusoh-jelma, diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, Sosionomi (AMK)+ diakonin virkakelpoisuus+ lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Eri ammattikuntien edustajien tarve kouluissa kasvaa maailman sekä lasten ja perheiden ongelmien muuttuessa. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää sosionomin mahdollisuuksia työskennellä kouluympäristössä. Tutkimus tehtiin yhteistyössä Vantaalla olevan Ylästön koulun kanssa. Tutkimuksessa selvitettiin myös mitä työmahdollisuuksia sosionomi-diakoni voisi tuoda koulutyöskentelyyn.
Tutkimus oli kvalitatiivinen ja kysely tehtiin haastattelumenetelmää käyttäen. Haastattelimme kuutta koulussa työskentelevää eri ammattikunnan edustajaa. Haastattelut olivat teemahaastatteluja. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmällä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että sosionomille löytyisi merkittävä paikka koulumaailmasta. Sosionomin ammattitaitoa arvostettiin ja sen nähtiin tuovan lisämahdollisuuksia koulutyöskentelyyn. Sosionomi voisi toimia monessakin eri työtehtävässä. Tärkeimpänä mainittiin yhdyshenkilön asema vanhempien ja koulun välillä. Muita mainittuja työmenetelmiä olivat muun muassa erilaisten kerhojen ja ohjatun välituntileikin vetäminen, keskusteluapu sekä opettajan työparina toimiminen. Sosionomin työ koulussa voisi tutkimuksen mukaan olla laaja ja sen vuoksi myös tarkan työnkuvan määrittäminen tärkeää niin, että työ tukisi koulun, oppilaiden tarpeita.
Kouluissa yhteistyö seurakunnan kanssa jää usein vähäiseksi. Ylästön koulussa seurakunta pitää säännöllisin väliajoin aamunavauksia. Diakonin työskentely koulussa voisi lisätä tätä yhteistyötä. Diakonin läsnäolo kouluympäristössä nähtiin positiivisena, mutta myös haasteellisena asiana. Uskonnon opetus ei saa olla nykypäivänä tunnuksellista ja monen vastaajan mielestä diakoni voisi herättää eriarvoisuuden tunnetta, koska kyseessä on kristillisen koulutuksen omaava henkilö. Kuitenkin haastateltavien mielestä diakoniatyöstä voisi olla paljon apua esimerkiksi oppilaiden surutyön läpikäymisessä ja tukemisessa.