Socially Responsible Investing : Consumer Perspectives on Values and Investment Decision Making
Korhonen, Minna (2009)
Lataukset:
Korhonen, Minna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909074361
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200909074361
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka paljon yksilön arvot vaikuttavat
sijoituspäätökseen ja ovatko arvot kuluttajalle tärkeämpiä kuin rahallinen tuotto. Lisäksi
kiinnostuksen kohteena oli se, kuinka paljon tavallisella kuluttajalla on tietoa ja
mielenkiintoa eettisiä asioita kohtaan ja kuinka innokkaita kuluttajat ovat sijoittamaan
sosiaalisesti vastuullisesti.
Teoreettinen pohja perustuu kirjallisuuteen sosiaalisesti vastuullisesta sijoittamisesta,
eettisestä sijoittamisesta ja kuluttajan käyttäytymisestä. Tutkimusta varten perehdyttiin
myös muiden asiantuntijoiden ja organisaatioiden aikaisempiin teoksiin ja tutkimuksiin.
Teoria osassa kuvataan, mitä sosiaalisesti vastuullinen sijoittaminen tarkoittaa ja mihin se
perustuu.
Tutkimusta varten tehtiin kysely, joka lähetettiin työkollegoille, ystäville, sukulaisille ja
muille tuttaville sähköisessä muodossa. Kysely lähetettiin 110 vastaanottajalle ja 80 heistä
vastasi. Tutkimus menetelmä oli määrällinen. Kysely koostui viidestätoista kysymyksestä,
jotka käsittelivät vastaajien käsityksiä sijoittamisesta, eettisyydestä ja sosiaalisesti
vastuullisesta sijoittamisesta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tavallinen kuluttaja on kiinnostunut eettisistä asioista
mutta kuluttajilla ei ole riittävästi tietoa aiheesta. Tulosten mukaan kuluttajat näkevät arvot
tärkeinä sijoituspäätöksiä tehdessään ja rahallinen voitto ei ole kaikista tärkein asia osto- ja
sijoituspäätöksiä tehtäessä. Tutkimuksessa selvisi myös, että ikä ja sukupuoli vaikuttavat
siihen kuinka kiinnostunut kuluttaja on eettisyydestä ja sosiaalisesti vastuullisesta
sijoittamisesta. Tulokset osoittivat, että eettinen rahasto voi tuottaa parempaa tuottoa kuin
tavallinen rahasto pitkällä aikavälillä ja kun markkinatilanne on yleisestikin hyvä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että arvot vaikuttavat suuresti sijoituspäätöksiin.
Tavallinen kuluttaja on myös hyvin kiinnostunut eettisistä asioista. Sosiaalisesti
vastuullisille sijoitustuotteille on siis kysyntää. Tuomalla sosiaalisesti vastuullista
sijoittamista enemmän esille julkisuudessa voidaan saada enemmän innostuneita sijoittajia
markkinoille.
sijoituspäätökseen ja ovatko arvot kuluttajalle tärkeämpiä kuin rahallinen tuotto. Lisäksi
kiinnostuksen kohteena oli se, kuinka paljon tavallisella kuluttajalla on tietoa ja
mielenkiintoa eettisiä asioita kohtaan ja kuinka innokkaita kuluttajat ovat sijoittamaan
sosiaalisesti vastuullisesti.
Teoreettinen pohja perustuu kirjallisuuteen sosiaalisesti vastuullisesta sijoittamisesta,
eettisestä sijoittamisesta ja kuluttajan käyttäytymisestä. Tutkimusta varten perehdyttiin
myös muiden asiantuntijoiden ja organisaatioiden aikaisempiin teoksiin ja tutkimuksiin.
Teoria osassa kuvataan, mitä sosiaalisesti vastuullinen sijoittaminen tarkoittaa ja mihin se
perustuu.
Tutkimusta varten tehtiin kysely, joka lähetettiin työkollegoille, ystäville, sukulaisille ja
muille tuttaville sähköisessä muodossa. Kysely lähetettiin 110 vastaanottajalle ja 80 heistä
vastasi. Tutkimus menetelmä oli määrällinen. Kysely koostui viidestätoista kysymyksestä,
jotka käsittelivät vastaajien käsityksiä sijoittamisesta, eettisyydestä ja sosiaalisesti
vastuullisesta sijoittamisesta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että tavallinen kuluttaja on kiinnostunut eettisistä asioista
mutta kuluttajilla ei ole riittävästi tietoa aiheesta. Tulosten mukaan kuluttajat näkevät arvot
tärkeinä sijoituspäätöksiä tehdessään ja rahallinen voitto ei ole kaikista tärkein asia osto- ja
sijoituspäätöksiä tehtäessä. Tutkimuksessa selvisi myös, että ikä ja sukupuoli vaikuttavat
siihen kuinka kiinnostunut kuluttaja on eettisyydestä ja sosiaalisesti vastuullisesta
sijoittamisesta. Tulokset osoittivat, että eettinen rahasto voi tuottaa parempaa tuottoa kuin
tavallinen rahasto pitkällä aikavälillä ja kun markkinatilanne on yleisestikin hyvä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että arvot vaikuttavat suuresti sijoituspäätöksiin.
Tavallinen kuluttaja on myös hyvin kiinnostunut eettisistä asioista. Sosiaalisesti
vastuullisille sijoitustuotteille on siis kysyntää. Tuomalla sosiaalisesti vastuullista
sijoittamista enemmän esille julkisuudessa voidaan saada enemmän innostuneita sijoittajia
markkinoille.