Paperista biteiksi : Onnelantien päiväkodin kehittämisprosessi kehittävän työntutkimuksen menetelmää käyttäen sähköisen toimintakansion työstämiseksi
Halme, Minna (2012)
Halme, Minna
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205036167
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata Onnelantien päiväkodissa toteutettua työn kehittämisprosessia. Lähestymistapana käytettiin Yrjö Engeströmin kehittävää työntutkimusta. Kehittämisprosessin vaiheistusta kuvattiin ekspansiivisen oppimissyklimallin avulla. Työyhteisön kehittämistyön tuloksena syntyi sähköinen toimintakansio, joka on innovatiivinen, nykyaikainen ja arkea tukeva työväline. Sähköisen toimintakansion tavoitteena oli toimia työntekijän arjen työvälineenä, helpottaa perehdyttämistä sekä tukea johtajuutta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea työyhteisön oman työnarvioinnin kautta tapahtuvaa työntutkimista sekä työn kehittämistä. Onnelantien päiväkodissa työn arvioinnin kautta lähtenyttä työnkehittämistä toteutettiin työyhteisössä suunnitteluilloissa, pedagogisissa palavereissa sekä yhteisissä keskusteluissa. Yhteisen työskentelyprosessin kautta kasvatettiin onnistumisen tunnetta sekä yhteisöllisyyden kokemusta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämisprosessina yhdessä Onnelantien päiväkodin henkilöstön kanssa. Kehittämisprosessin aikana ilmeni, että Onnelantien päiväkodin henkilöstö oli kyvykäs toteuttamaan pitkänkin kehittämisprosessin. Todettiin, että yhteisen ajan puute sekä perustehtävän vaativuus rajoittivat kehittämistyöhön vaadittua aikaa. Kehitetyn sähköisen toimintakansion osalta todettiin, että henkilöstön tietotekniset valmiudet, työasemien riittämättömyys ja työssä käytetyn prosessimallinnusjärjestelmän hankaluus vaikeuttivat sähköisen työvälineen käyttöönottoa.
Tämän opinnäytetyön kehittämisprosessi toteutettiin kehittävän työntutkimuksen syklien mukaisesti sekä asetetussa aikataulussa. Kehittämistyön tuloksena syntynyt sähköinen toimintakansio otettiin käyttöön, mutta kehittämistä jatketaan edelleen toimintayksikön sekä varhaiskasvatuksen tasolla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tukea työyhteisön oman työnarvioinnin kautta tapahtuvaa työntutkimista sekä työn kehittämistä. Onnelantien päiväkodissa työn arvioinnin kautta lähtenyttä työnkehittämistä toteutettiin työyhteisössä suunnitteluilloissa, pedagogisissa palavereissa sekä yhteisissä keskusteluissa. Yhteisen työskentelyprosessin kautta kasvatettiin onnistumisen tunnetta sekä yhteisöllisyyden kokemusta.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämisprosessina yhdessä Onnelantien päiväkodin henkilöstön kanssa. Kehittämisprosessin aikana ilmeni, että Onnelantien päiväkodin henkilöstö oli kyvykäs toteuttamaan pitkänkin kehittämisprosessin. Todettiin, että yhteisen ajan puute sekä perustehtävän vaativuus rajoittivat kehittämistyöhön vaadittua aikaa. Kehitetyn sähköisen toimintakansion osalta todettiin, että henkilöstön tietotekniset valmiudet, työasemien riittämättömyys ja työssä käytetyn prosessimallinnusjärjestelmän hankaluus vaikeuttivat sähköisen työvälineen käyttöönottoa.
Tämän opinnäytetyön kehittämisprosessi toteutettiin kehittävän työntutkimuksen syklien mukaisesti sekä asetetussa aikataulussa. Kehittämistyön tuloksena syntynyt sähköinen toimintakansio otettiin käyttöön, mutta kehittämistä jatketaan edelleen toimintayksikön sekä varhaiskasvatuksen tasolla.