Rakennusyritysten tuote- ja palvelutarpeet kotimaassa
Hartonen, Risto (2012)
Hartonen, Risto
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025871
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205025871
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, millaisia tuotteita ja tuotteisiin sekä myyntiin liittyviä palveluita kotimaiset rakennusalan yritykset käyttävät ja tarvitsevat nyt ja tulevaisuudessa. Tutkimus on suoritettu haastattelemalla rakennusalan yrityksiä. Haastateltavia yrityksiä valittiin yhteensä seitsemän eli kolme Helsingistä, kaksi Lahdesta ja kaksi Tampereelta. Ennen haastatteluja haastateltaville henkilöille lähetettiin haastattelukysymykset, jotta he pystyivät valmistautumaan haastatteluun. Haastatteluista saadut tulokset kirjattiin ylös ja niistä tehtiin johtopäätökset sekä kehitysehdotukset.
Tutkimuksen teoriaosuudessa kerrotaan haastatteluista tutkimuksen teon välineenä. Teoriasta selviää, millä tyylillä tehty haastattelu sopii mihinkin tutkimukseen. Lisäksi teoriaosuudesta selviää, miten haastattelu suunnitellaan, miten siihen valmistaudutaan, miten se toteutetaan ja miten tulokset analysoidaan.
Työn tutkimuksellisessa osuudessa kerrotaan, miten haastateltavat yritykset valittiin, miten haastatteluista sovittiin, miten haastattelut suoritettiin ja minkälaisia tuloksia haastatteluista saatiin. Lisäksi on eritelty, mitä tuotteita rakennusyritykset käyttävät eri käyttökohteissa. Tutkimuksen tuloksista tehtiin kehitysehdotuksia yhteistyöyritykselle.
Yhteenvedossa pohditaan tutkimuksen tuloksia eli sitä, täyttääkö tutkimus sille asetetut tavoitteet. Lisäksi yhteenvedossa pohditaan tutkimuksesta saatua hyötyä yritykselle sekä tutkimuksen tekijän omaa oppimista.
Tutkimuksen teoriaosuudessa kerrotaan haastatteluista tutkimuksen teon välineenä. Teoriasta selviää, millä tyylillä tehty haastattelu sopii mihinkin tutkimukseen. Lisäksi teoriaosuudesta selviää, miten haastattelu suunnitellaan, miten siihen valmistaudutaan, miten se toteutetaan ja miten tulokset analysoidaan.
Työn tutkimuksellisessa osuudessa kerrotaan, miten haastateltavat yritykset valittiin, miten haastatteluista sovittiin, miten haastattelut suoritettiin ja minkälaisia tuloksia haastatteluista saatiin. Lisäksi on eritelty, mitä tuotteita rakennusyritykset käyttävät eri käyttökohteissa. Tutkimuksen tuloksista tehtiin kehitysehdotuksia yhteistyöyritykselle.
Yhteenvedossa pohditaan tutkimuksen tuloksia eli sitä, täyttääkö tutkimus sille asetetut tavoitteet. Lisäksi yhteenvedossa pohditaan tutkimuksesta saatua hyötyä yritykselle sekä tutkimuksen tekijän omaa oppimista.