PoKe-kuntoutus - Ajanvietettä vai mahdollisuuksia? : PoKe-kuntoutuksen vaikutus autististen lasten vuorovaikutukseen ja haastavaan käyttäytymiseen työntekijöiden näkökulmasta.
Lindman, Tiia; Rossinen, Sara (2012)
Lindman, Tiia
Rossinen, Sara
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204265164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201204265164
Tiivistelmä
Lindman, Tiia & Rossinen, Sara. PoKe-kuntoutus - Ajanvietettä vai mahdollisuuksia? PoKe-kuntoutuksen vaikutus autististen lasten vuorovaikutukseen ja haastavaan käyttäytymiseen työntekijöiden näkökulmasta. Pieksämäki, kevät 2012, 53 sivua, 3 liitettä
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Itä, Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma. sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kokemuksia PoKe-kuntoutuksen vaikutuksista Vaalijalan kuntoutuskeskuksen yhden osaston työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa, miten PoKe-kuntoutusmenetelmä on vaikuttanut autististen lasten vuorovaikutuksen lisääntymiseen ja haastavan käyttäytymisen vähenemiseen.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineisto kerättiin yhden osaston henkilökunnalta helmi-maaliskuussa 2012. Aineistonkeruumenetelmänä oli avoin kyselylomake. Tutkimukseen osallistui 7 työntekijää.
Tutkimustulokset osoittivat, että PoKe-kuntoutuksella on voinut olla vaikutusta vuorovaikutuksen lisääntymiseen ja haastavan käyttäytymisen vähenemiseen. Myös lapsen normaalilla kehityksellä, lääkityksellä ja muilla terapiamuodoilla oli vaikutusta asiaan.
Tutkimuksen mukaan PoKe-kuntoutusmenetelmä koettiin hyödylliseksi, mutta perusteet harjoitteiden toteuttamiselle tulisi olla selkeämmät. Työntekijät toivoivat myös enemmän tietoa kuntoutusmenetelmästä PoKe-klinikalta.
Avainsanat: autismi, PoKe-kuntoutus, haastava käyttäytyminen, kvalitatiivinen tutkimus
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Itä, Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma. sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kokemuksia PoKe-kuntoutuksen vaikutuksista Vaalijalan kuntoutuskeskuksen yhden osaston työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa, miten PoKe-kuntoutusmenetelmä on vaikuttanut autististen lasten vuorovaikutuksen lisääntymiseen ja haastavan käyttäytymisen vähenemiseen.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen. Aineisto kerättiin yhden osaston henkilökunnalta helmi-maaliskuussa 2012. Aineistonkeruumenetelmänä oli avoin kyselylomake. Tutkimukseen osallistui 7 työntekijää.
Tutkimustulokset osoittivat, että PoKe-kuntoutuksella on voinut olla vaikutusta vuorovaikutuksen lisääntymiseen ja haastavan käyttäytymisen vähenemiseen. Myös lapsen normaalilla kehityksellä, lääkityksellä ja muilla terapiamuodoilla oli vaikutusta asiaan.
Tutkimuksen mukaan PoKe-kuntoutusmenetelmä koettiin hyödylliseksi, mutta perusteet harjoitteiden toteuttamiselle tulisi olla selkeämmät. Työntekijät toivoivat myös enemmän tietoa kuntoutusmenetelmästä PoKe-klinikalta.
Avainsanat: autismi, PoKe-kuntoutus, haastava käyttäytyminen, kvalitatiivinen tutkimus