Aggression käsittely opettajan työssä : Perehdytysaineisto uudelle opettajalle
Lintunen, Mervi; Tabell, Päivi; Tala, Heli; Virtanen, Joni (2012)
Lintunen, Mervi
Tabell, Päivi
Tala, Heli
Virtanen, Joni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205046244
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli luoda perehdytysaineisto aggressiivisten tilanteiden varalle uusille opettajille. Aggressio on synnynnäistä, sillä on fysiologinen perustansa ja sitä esiintyy kaikkialla ihmisten keskinäisessä vuorovaikutuksessa. Aggressio ei ole pelkästään negatiivinen asia: itsenäistyvä nuori esim. tarvitsee aggressiontunteita itsenäistyäkseen vanhemmistaan eli oikein ohjattuna aggressio on kehitystä palveleva voimavara. Aggressio voidaan määritellä mm. seuraavasti: Aggressio on toisen henkilön tai ympäristön tahallista vahingoittamista tai häiritsemistä ja/tai tällaiseen toimintaan liittyvä tunnetila. Aggression muotoja voidaan luokitella eri tavoin: se voi olla fyysistä tai verbaalista, suoraa tai epäsuoraa. Aggressiivisen käytöksen taustalla vaikuttavat tilanne-, persoonallisuus-, ympäristö- ja biologisia tekijät sekä näiden yhdistelmät. Länsieurooppalaisittain Suomi on hyvin väkivaltainen maa.
Erilaisia uhkatilanteita on kokenut uransa aikana huomattava osa opettajista. Näihin tilanteisiin voidaan vastata niin, että luodaan erilaisia turvallisuusrakenteita, esimerkiksi lisätään valvontaa ja ohjeistuksia. Toisaalta voidaan panostaa myös hyvän ilmapiirin luomiseen – siis koulun toimintakulttuurin muuttamiseen. Tutkimusten mukaan tämä laajempi näkökulma väkivaltatilanteiden ennaltaehkäisemiseen tuottaa parempia tuloksia. Tilanteessa onkin opettajan ja oppilaan lisäksi muita toimijoita. Myös oppilaan perhe, kouluyhteisö ja muu yhteiskunta arvoineen vaikuttavat hänen käytökseensä. Tärkeää olisi tarttua tilanteisiin jo ennen kuin ne kärjistyvät, toisin sanoen varhainen puuttuminen.
Opettaja saattaa joutua opetustyössään aggressiivisen käytöksen kohteeksi, siksi opettajan tulee osata tunnistaa väkivaltaista käyttäytymistä ennakoivia tunnetiloja, sanatonta ja sanallista tunnusmerkistöä. Opettajan tulee tietää, miten toimia erilaisissa väkivalta- tai uhkatilanteissa: oppilaan tai koulun ulkopuolisen henkilön uhatessa, aseellisessa uhkaustilanteessa tai puhelimitse tehdyssä pommiuhkaustilanteessa. Väkivaltatilanteet tulee raportoida. Väkivalta- ja uhkatilanteet tulee ymmärtää myös laillisuusnäkökulmasta.
Jälkipuinti ja sovittelu ovat tärkeässä roolissa traumaattisen tapahtuman jälkeen. Tilanne vaatii aina nopeaa reagointia sekä oikeat auttamismenetelmät. Opettajan tulee olla perillä erilaisista auttamismenetelmistä sekä tarvittavista toimenpiteistä.
Erilaisia uhkatilanteita on kokenut uransa aikana huomattava osa opettajista. Näihin tilanteisiin voidaan vastata niin, että luodaan erilaisia turvallisuusrakenteita, esimerkiksi lisätään valvontaa ja ohjeistuksia. Toisaalta voidaan panostaa myös hyvän ilmapiirin luomiseen – siis koulun toimintakulttuurin muuttamiseen. Tutkimusten mukaan tämä laajempi näkökulma väkivaltatilanteiden ennaltaehkäisemiseen tuottaa parempia tuloksia. Tilanteessa onkin opettajan ja oppilaan lisäksi muita toimijoita. Myös oppilaan perhe, kouluyhteisö ja muu yhteiskunta arvoineen vaikuttavat hänen käytökseensä. Tärkeää olisi tarttua tilanteisiin jo ennen kuin ne kärjistyvät, toisin sanoen varhainen puuttuminen.
Opettaja saattaa joutua opetustyössään aggressiivisen käytöksen kohteeksi, siksi opettajan tulee osata tunnistaa väkivaltaista käyttäytymistä ennakoivia tunnetiloja, sanatonta ja sanallista tunnusmerkistöä. Opettajan tulee tietää, miten toimia erilaisissa väkivalta- tai uhkatilanteissa: oppilaan tai koulun ulkopuolisen henkilön uhatessa, aseellisessa uhkaustilanteessa tai puhelimitse tehdyssä pommiuhkaustilanteessa. Väkivaltatilanteet tulee raportoida. Väkivalta- ja uhkatilanteet tulee ymmärtää myös laillisuusnäkökulmasta.
Jälkipuinti ja sovittelu ovat tärkeässä roolissa traumaattisen tapahtuman jälkeen. Tilanne vaatii aina nopeaa reagointia sekä oikeat auttamismenetelmät. Opettajan tulee olla perillä erilaisista auttamismenetelmistä sekä tarvittavista toimenpiteistä.