Seinäjoen ammattikorkeakoulun lastenkirjaprojektin markkinointiviestinnän suunnittelu ja toteutus
Haavisto, Satu (2012)
Haavisto, Satu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205056443
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205056443
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Seinäjoen ammattikorkeakoulun lastenkirjaprojektille markkinointiviestinnän suunnitelma ja toteuttaa sen perusteella markkinointimateriaali. Työ painottui toiminnalliseen osuuteen eli viestinnän visuaalisen ilmeen ja markkinointimateriaalin suunnitteluun. Markkinointiviestinnän ohella suunniteltiin ja toteutettiin myös muita yhteisöviestinnän osia.
Markkinointiviestintäsuunnitelmassa tehtiin tilanneanalyysi, tavoitteiden ja kohderyhmien määrittely, valittiin markkinointiviestinnän keinot sekä kunkin keinon erityispäätökset. Markkinointiviestinnän primäärisenä kohderyhmänä olivat kirjastot. Tavoitteena oli saada projekti kohderyhmän tietoisuuteen ja saada kohderyhmä kiinnostumaan siitä. Markkinointiviestinnän pohjaksi määriteltiin visuaalisen ilmeen peruselementit. Peruselementteihin kuuluu tunnus, typografia, värit, kuvamaailma ja muotokieli.
Työn teoriaosuudessa tarkasteltiin viestinnän kenttää graafisen suunnittelun näkökulmasta. Tärkeä lähtökohta työlle oli viestintätapahtuman prosessi ja siihen liittyvät tekijät. Tarkastelun kohteena oli myös kokonaisvaltainen yhteisöviestintä ja erityisesti markkinointiviestinnän suunnitteluprosessi.
Työn toiminnallista osaa tehdessä tutkittiin toimintatutkimusmenetelmää mukaillen markkinointiviestintäprosessia. Osallistuvan havainnoinnin ja projektipäiväkirjan avulla kerättyjen tietojen perusteella kartoitettiin markkinointiviestinnän suunnittelu- ja toteutusprosessin ongelmakohtia ja esitettiin niille mahdollisia ratkaisumalleja.
Markkinointiviestintäsuunnitelmassa tehtiin tilanneanalyysi, tavoitteiden ja kohderyhmien määrittely, valittiin markkinointiviestinnän keinot sekä kunkin keinon erityispäätökset. Markkinointiviestinnän primäärisenä kohderyhmänä olivat kirjastot. Tavoitteena oli saada projekti kohderyhmän tietoisuuteen ja saada kohderyhmä kiinnostumaan siitä. Markkinointiviestinnän pohjaksi määriteltiin visuaalisen ilmeen peruselementit. Peruselementteihin kuuluu tunnus, typografia, värit, kuvamaailma ja muotokieli.
Työn teoriaosuudessa tarkasteltiin viestinnän kenttää graafisen suunnittelun näkökulmasta. Tärkeä lähtökohta työlle oli viestintätapahtuman prosessi ja siihen liittyvät tekijät. Tarkastelun kohteena oli myös kokonaisvaltainen yhteisöviestintä ja erityisesti markkinointiviestinnän suunnitteluprosessi.
Työn toiminnallista osaa tehdessä tutkittiin toimintatutkimusmenetelmää mukaillen markkinointiviestintäprosessia. Osallistuvan havainnoinnin ja projektipäiväkirjan avulla kerättyjen tietojen perusteella kartoitettiin markkinointiviestinnän suunnittelu- ja toteutusprosessin ongelmakohtia ja esitettiin niille mahdollisia ratkaisumalleja.