Opiskelijahyvinvoinnin kehittämiseksi tuotettu vuosikellomalli : Koulutuskeskus Salpaus, toisen asteen lähihoitajaopiskelijat ja opiskelijahuoltohenkilöstö
Kemppainen, Elisa (2012)
Kemppainen, Elisa
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205076768
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämishankkeen aiheena oli opiskelijahyvinvointi toisen asteen ammatillisissa perusopinnoissa. Hankkeen tarkoituksena oli edistää Koulutuskeskus Salpauksen lähihoitajan tutkintoa suorittavien opiskelijoiden hyvinvointia. Tavoitteena oli luoda oppilaitokseen opiskelija hyvinvointia tukeva vuosikellomalli.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena. Kehittämishankkeessa käytettiin eri tiedonhankintamenetelmiä ja lähestymistapana käytettiin menetelmätriangulaatiota. Tämän tutkimuksellisen kehittämishankkeen kehittämiskysymyksiin pyrittiin saamaan vastaus teettämällä määrällinen kysely kaikille oppilaitoksen lähihoitajaopiskelijoille, jonka jälkeen esiin nousseita teemoja lähdettiin tarkastelemaan syvemmin laadullisen ryhmäteemahaastattelun avulla.
Hankkeen konkreettisena tuotoksena rakentui opiskelijahyvinvointia tukeva vuo-sikello. Hyvinvoinnin vuosikello rakentui oppilaitoksen lukuvuodesta ja vuosikellossa on huomioitu oleellisesti tämän kehittämishankkeen yhteydessä teetettyjen tutkimuksien tulokset ja kehittämiskohteet.
Opiskelijoiden mukaan opintojen alku on kaikkein merkityksellisin. Opiskelijat painottivat opintojen alussa myös ryhmänohjaajan sekä ryhmäyttämisen tärkeyttä. Opiskelijoiden hyvinvointiin tulee kiinnittää huomiota koko opintojen ajan osallistaen opiskelijoita, antaen heille palautetta, kuunnellen heitä sekä kohdaten opiskelijat aidosti. Hankkeen tuloksena rakennetun hyvinvoinnin vuosikelloa osa-alueita on lähdetty jo juurruttamaan oppilaitoksen toimintatapaan. Pääsääntöisesti niin opiskelijat kuin henkilökunta oli aktiivisesti sekä innokkaasti mukana osallistumassa hankkeeseen ja kehittämässä oppilaitoksen toimintaa opiskelijahyvinvointia edistävämmäksi.
Kehittämishanke toteutettiin toimintatutkimuksena. Kehittämishankkeessa käytettiin eri tiedonhankintamenetelmiä ja lähestymistapana käytettiin menetelmätriangulaatiota. Tämän tutkimuksellisen kehittämishankkeen kehittämiskysymyksiin pyrittiin saamaan vastaus teettämällä määrällinen kysely kaikille oppilaitoksen lähihoitajaopiskelijoille, jonka jälkeen esiin nousseita teemoja lähdettiin tarkastelemaan syvemmin laadullisen ryhmäteemahaastattelun avulla.
Hankkeen konkreettisena tuotoksena rakentui opiskelijahyvinvointia tukeva vuo-sikello. Hyvinvoinnin vuosikello rakentui oppilaitoksen lukuvuodesta ja vuosikellossa on huomioitu oleellisesti tämän kehittämishankkeen yhteydessä teetettyjen tutkimuksien tulokset ja kehittämiskohteet.
Opiskelijoiden mukaan opintojen alku on kaikkein merkityksellisin. Opiskelijat painottivat opintojen alussa myös ryhmänohjaajan sekä ryhmäyttämisen tärkeyttä. Opiskelijoiden hyvinvointiin tulee kiinnittää huomiota koko opintojen ajan osallistaen opiskelijoita, antaen heille palautetta, kuunnellen heitä sekä kohdaten opiskelijat aidosti. Hankkeen tuloksena rakennetun hyvinvoinnin vuosikelloa osa-alueita on lähdetty jo juurruttamaan oppilaitoksen toimintatapaan. Pääsääntöisesti niin opiskelijat kuin henkilökunta oli aktiivisesti sekä innokkaasti mukana osallistumassa hankkeeseen ja kehittämässä oppilaitoksen toimintaa opiskelijahyvinvointia edistävämmäksi.