Näyttele, tanssi ja laula : tuottaja musiikkiteatterin taiteellis-pedagogisen prosessin mahdollistajana
Leppä, Marjo (2012)
Leppä, Marjo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205086985
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni mallinnettiin ja kehitettiin Lahden ammattikorkeakoulun Musiikki- ja draamainstituutin musiikkiteatterilinjan produktioiden tuotantoprosessia. Toimin oppilaitoksessa tuottajana ja Musiikki- ja draamainstituutti oli myös työni tilaaja. Työn tavoitteena oli kehittää tuotantoprosessia palvelemaan paremmin opiskelijoiden oppimista ja tehostamaan tuotantojen toteutusta oppilaitosympäristössä.
Opinnäytetyöni näkökulmia ovat musiikkiteatteriproduktio tuotantoprosessina, produktioiden integrointi kulttuurialan opetukseen ja opiskelijoiden ammatillinen kehitys produktioiden kautta sekä musiikkiteatteri monialaisena erikoisosaamista vaativana taiteenlajina.
Työni rakentuu kolmesta osiosta. Ensin esittelen työn menetelmät, toteutuksen ja rakenteen sekä kuvaan musiikkiteatterin koulutusta ja produktioiden merkitystä oppilaitoksessamme. Toinen osio on musiikkiteatteriproduktion tuotantoprosessin kuvaus ja kolmannessa osiossa käsitellään prosessin kautta nousseita kehittämisteemoja.
Kehittämistyöni pohjaksi mallinsin tämän hetkisen tuotantoprosessimme (prosessikaavio liitteessä 1). Kehitin prosessia peilaamalla sitä kirjallisiin lähteisiin ja omaan kokemukseeni tuottajana sekä musiikkiteatterilinjan opiskelijoille ja opettajille toteuttamieni ryhmähaastattelujen kautta. Näiden materiaalien pohjalta rakensin musiikkiteatterin taiteellisen tuotantoprosessin kuvauksen, joka on hyvin sovellettavissa myös erilaisiin tuotantoympäristöihin.
Kehittämisprosessin aikana haastatteluista ja materiaalista nousi selkeästi neljä kehittämisteemaa: musiikkiteatterin ammattilaisuus ja opetussuunnitelma, produktioiden lisääminen ja pedagogisen hyödyn maksimoiminen, tuottajan työn edellytykset ja tuotantoprosessin näkyväksi tekeminen sekä resurssit, tilat ja koulumaisuuden haaste. Kehitysehdotukseni tähtäävät vahvaan ydinosaamiseen ja kykyyn luovasti jalostaa ja muuntaa sitä, kykyyn reagoida nopeasti toimintaympäristön muutoksiin ja mahdollisuuksiin sekä kykyyn kommunikoida oma osaaminen ja sietää epävarmuus ja jatkuva muutos.
Opinnäytetyöni näkökulmia ovat musiikkiteatteriproduktio tuotantoprosessina, produktioiden integrointi kulttuurialan opetukseen ja opiskelijoiden ammatillinen kehitys produktioiden kautta sekä musiikkiteatteri monialaisena erikoisosaamista vaativana taiteenlajina.
Työni rakentuu kolmesta osiosta. Ensin esittelen työn menetelmät, toteutuksen ja rakenteen sekä kuvaan musiikkiteatterin koulutusta ja produktioiden merkitystä oppilaitoksessamme. Toinen osio on musiikkiteatteriproduktion tuotantoprosessin kuvaus ja kolmannessa osiossa käsitellään prosessin kautta nousseita kehittämisteemoja.
Kehittämistyöni pohjaksi mallinsin tämän hetkisen tuotantoprosessimme (prosessikaavio liitteessä 1). Kehitin prosessia peilaamalla sitä kirjallisiin lähteisiin ja omaan kokemukseeni tuottajana sekä musiikkiteatterilinjan opiskelijoille ja opettajille toteuttamieni ryhmähaastattelujen kautta. Näiden materiaalien pohjalta rakensin musiikkiteatterin taiteellisen tuotantoprosessin kuvauksen, joka on hyvin sovellettavissa myös erilaisiin tuotantoympäristöihin.
Kehittämisprosessin aikana haastatteluista ja materiaalista nousi selkeästi neljä kehittämisteemaa: musiikkiteatterin ammattilaisuus ja opetussuunnitelma, produktioiden lisääminen ja pedagogisen hyödyn maksimoiminen, tuottajan työn edellytykset ja tuotantoprosessin näkyväksi tekeminen sekä resurssit, tilat ja koulumaisuuden haaste. Kehitysehdotukseni tähtäävät vahvaan ydinosaamiseen ja kykyyn luovasti jalostaa ja muuntaa sitä, kykyyn reagoida nopeasti toimintaympäristön muutoksiin ja mahdollisuuksiin sekä kykyyn kommunikoida oma osaaminen ja sietää epävarmuus ja jatkuva muutos.