Lähtökohta-analyysi mainostoimiston uudelle digiyksikölle : case: Yritys X
Partanen, Petra (2012)
Partanen, Petra
Lahden ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205097269
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on lähtökohta-analyysin laatiminen mainostoimiston uudelle digiyksikölle. Lähtökohta-analyysilla analysoidaan itse yritys, sen kilpailijat sekä kysyntä. Tavoitteena on kartoittaa nykytilannetta, jotta mainostoimisto pystyy kasvattamaan digiliiketoimintansa osuutta palvelutarjonnassaan.
Työn teoriaosassa käydään läpi lähtökohta-analyysi ja sen vaiheet. Lisäksi tehdään lyhyt katsaus sähköisen mainonnan nykytilaan ja kartoitetaan tarkemmin sähköisen mainonnan osa-alueita. Lähteinä on käytetty painettuja ja sähköisiä julkaisuja.
Empiriaosuudessa selvitetään yrityksen ja kilpailijoiden nykytilannetta omien havaintojen perusteella. Empiriaosuudessa tutkitaan verkkomainonnan kysyntää kvantitatiivisella kyselytutkimuksella, johon osallistuvat yritys X:n asiakkaat.
Kilpailija-analyyseissa havaittiin, että monikaan kilpailijoista ei tarjoa erityisesti verkkomainontaa. Kvantitatiivisen kyselytutkimuksen keskeisenä tuloksena oli, että asiakkailla on tarvetta verkkomainonnalle, muttei välttämättä osaamista tai aikaa sen toteuttamiseen. Tutkimuksessa selvisi myös, että asiakkaat kokevat ulkopuolisen avun sähköisessä mainonnassa tarpeelliseksi.
Työn teoriaosassa käydään läpi lähtökohta-analyysi ja sen vaiheet. Lisäksi tehdään lyhyt katsaus sähköisen mainonnan nykytilaan ja kartoitetaan tarkemmin sähköisen mainonnan osa-alueita. Lähteinä on käytetty painettuja ja sähköisiä julkaisuja.
Empiriaosuudessa selvitetään yrityksen ja kilpailijoiden nykytilannetta omien havaintojen perusteella. Empiriaosuudessa tutkitaan verkkomainonnan kysyntää kvantitatiivisella kyselytutkimuksella, johon osallistuvat yritys X:n asiakkaat.
Kilpailija-analyyseissa havaittiin, että monikaan kilpailijoista ei tarjoa erityisesti verkkomainontaa. Kvantitatiivisen kyselytutkimuksen keskeisenä tuloksena oli, että asiakkailla on tarvetta verkkomainonnalle, muttei välttämättä osaamista tai aikaa sen toteuttamiseen. Tutkimuksessa selvisi myös, että asiakkaat kokevat ulkopuolisen avun sähköisessä mainonnassa tarpeelliseksi.