Yrittäjä ykköspaikalle - asiakaskokemus oppisopimuskoulutuksessa
Skantz, Heli (2021)
Skantz, Heli
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102152329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102152329
Tiivistelmä
Ammatillinen koulutus käynyt läpi suuren muutoksen viimeisen kolmen vuoden aikana. Uudistuksen kärkenä ovat olleet osaamisperusteisuus ja asiakaslähtöisyys. Koulutus on siirtynyt vahvasti työelämässä oppimiseen. Yritykset ja yrittäjät ovatkin avainasemassa ammatillisen koulutuksen työelämälähtöisen toteuttamisen kumppaneina. Suomalaisessa koulutusjärjestelmässä ainutlaatuinen koulutusmahdollisuus yrittäjälle on yrittäjän oppisopimuskoulutus. Yrittäjänä yritystoiminnassa tapahtuva oppisopimuskoulutus ja asiakaskokemuksen kehittäminen rakentaa laadukasta yhteistyötä ja kumppanuutta työelämään.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mistä tekijöistä yrittäjän asiakaskokemus syntyy op-pisopimuskoulutuksen aikana. Tutkimuksen aikana aineistosta nousseet oppisopimuskoulutuksen yrittäjälle tuottamat arvot muodostuivat tutkimuksen toiseksi tavoitteeksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena empiirisenä kehittämistutkimuksena palvelumuotoilun toiminnallisessa viitekehyksessä, tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja analyysi tehtiin abduktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Yrittäjän asiakaskokemuksen osatekijöiksi rakentuivat vuorovaikutteinen keskustelu, joustavat toimintamallit, mentorin tuki ja osallisuus vertaisverkostossa. Yrittäjän kokemia arvoja olivat yrittäjyys, käytännönläheisyys, kustannustehokkuus, kehittyvä yrittäjä =kehittyvä yritys, yrittäjien verkosto=”hyvä porukka, heimo”. Tuloksellisuus havaittiin kehittyvänä arvona. Johtopäätöksenä todettiin, että yrittäjän onnistunut asiakaskokemus oppisopimuskoulutuksessa edellyttää yrittäjän tarpeista lähtevää palvelua, joka toteutuu vuorovaikutuksessa joustavasti. Vertaistuki ja vertaisuus rakentavat ja vahvistavat asiakaskokemusta. Arvot muodostuvat ja vahvistuvat palvelupolun aikana asiakaskohtaamisissa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää koulutuspalvelujen kehittämisessä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mistä tekijöistä yrittäjän asiakaskokemus syntyy op-pisopimuskoulutuksen aikana. Tutkimuksen aikana aineistosta nousseet oppisopimuskoulutuksen yrittäjälle tuottamat arvot muodostuivat tutkimuksen toiseksi tavoitteeksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena empiirisenä kehittämistutkimuksena palvelumuotoilun toiminnallisessa viitekehyksessä, tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua ja analyysi tehtiin abduktiivisen sisällönanalyysin avulla.
Yrittäjän asiakaskokemuksen osatekijöiksi rakentuivat vuorovaikutteinen keskustelu, joustavat toimintamallit, mentorin tuki ja osallisuus vertaisverkostossa. Yrittäjän kokemia arvoja olivat yrittäjyys, käytännönläheisyys, kustannustehokkuus, kehittyvä yrittäjä =kehittyvä yritys, yrittäjien verkosto=”hyvä porukka, heimo”. Tuloksellisuus havaittiin kehittyvänä arvona. Johtopäätöksenä todettiin, että yrittäjän onnistunut asiakaskokemus oppisopimuskoulutuksessa edellyttää yrittäjän tarpeista lähtevää palvelua, joka toteutuu vuorovaikutuksessa joustavasti. Vertaistuki ja vertaisuus rakentavat ja vahvistavat asiakaskokemusta. Arvot muodostuvat ja vahvistuvat palvelupolun aikana asiakaskohtaamisissa. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää koulutuspalvelujen kehittämisessä.