Kaupunkiauton etutuennan ja ohjauksen suunnittelu
Rossinen, Joni (2012)
Rossinen, Joni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205147957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201205147957
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin etutuenta ja ohjaus Metropolia Ammattikorkeakoulun autoprojektissa tehtävään kaupunkiautoon. Työn tavoitteena oli suunnitella kaupunkiolosuhteisiin soveltuva etutuenta ja ohjaus. Tuennan osalta tavoitteena oli saavuttaa mahdollisimman pienet muutokset pyöränkulmissa joustotilanteissa ja ohjauksen osalta tavoitteena oli saavuttaa Ackermann-ohjaus ja pieni kääntösäde.
Työssä käydään aluksi läpi tuentaan ja ohjaukseen liittyviä peruskäsitteitä, jotka ovat tarpeellisia tietää suunnittelutyötä tehtäessä. Käsitteiden jälkeen tarkastellaan lähtöarvoja ja linjauksia, joita tarvitaan suunnittelutyötä tehtäessä. Lähtöarvojen ja linjauksien jälkeen tutkitaan autoon tulevien iskunvaimentimien ja jousien ominaisuuksia niihin liittyvien laskujen avulla. Lopussa kuvataan tehty suunnittelutyö kolmessa vaiheessa.
Suunnittelun alussa asetetut tavoitteet saavutettiin simuloinneista saatujen tulosten perusteella hyvin. Yhdessä tarkastelluista tuennan arvoista oli pieni poikkeama asetettuun tavoitteeseen nähden. Käytännön testejä ei päästy tekemään tämän opinnäytetyön aikana, mutta niitä tullaan tekemään auton ollessa siinä vaiheessa, että sillä voidaan ajaa. Etutuennan ja ohjauksen suunnittelua voidaan jatkaa tämän opinnäytetyön pohjalta.
Työssä käydään aluksi läpi tuentaan ja ohjaukseen liittyviä peruskäsitteitä, jotka ovat tarpeellisia tietää suunnittelutyötä tehtäessä. Käsitteiden jälkeen tarkastellaan lähtöarvoja ja linjauksia, joita tarvitaan suunnittelutyötä tehtäessä. Lähtöarvojen ja linjauksien jälkeen tutkitaan autoon tulevien iskunvaimentimien ja jousien ominaisuuksia niihin liittyvien laskujen avulla. Lopussa kuvataan tehty suunnittelutyö kolmessa vaiheessa.
Suunnittelun alussa asetetut tavoitteet saavutettiin simuloinneista saatujen tulosten perusteella hyvin. Yhdessä tarkastelluista tuennan arvoista oli pieni poikkeama asetettuun tavoitteeseen nähden. Käytännön testejä ei päästy tekemään tämän opinnäytetyön aikana, mutta niitä tullaan tekemään auton ollessa siinä vaiheessa, että sillä voidaan ajaa. Etutuennan ja ohjauksen suunnittelua voidaan jatkaa tämän opinnäytetyön pohjalta.